سایت رشته صنایع شیمیایی

ساخت وبلاگ

چاه های آب را بسته به عمق ، روش حفر و استفاده که از آن ها ب عمل می آید به انواع زیر تقسیم می کنند:

چاه های دستی :

این چاه ها قدیمی و ابتدایی ترین چاه های آب به شمار می روند که در گذشته ، بیشتر از امروز متداول بوده و مورد استفاده واقع می شدند. در روستاهای ایران چاه های دستی زیاد است و از آب آن برای مصارف شرب استفاده و یا دام استفاده می شود.چاه های دستی را اغلب در رسوبات آبرفتی و با وسایل ابتدایی (کلنگ و بیل) تا عمق برخورد به سطح آب زیرزمینی و تا چند متری زیر آن حفر می کنند . چون حفر چاه با دست در اعماق زیاد ، با مشکلات با مشکلات فراوان همراه است، لذا این چاه ها را اغلبدر نقاطی حفر می کنند که عمق برخورد به سطح آب زیرزمینی زیاد نباشد ( بین 5 تا 40متر). به منظور ایمنی و جلوگیری از ریزش دیواره ی چاه ، آن را توسط تخته سنگ ، آجر ،بتون و یا لوله ی جدار پوشش می دهند.

 


چاه های آب را بسته به عمق ، روش حفر و استفاده که از آن ها ب عمل می آید به انواع زیر تقسیم می کنند:

چاه های دستی :

این چاه ها قدیمی و ابتدایی ترین چاه های آب به شمار می روند که در گذشته ، بیشتر از امروز متداول بوده و مورد استفاده واقع می شدند. در روستاهای ایران چاه های دستی زیاد است و از آب آن برای مصارف شرب استفاده و یا دام استفاده می شود.چاه های دستی را اغلب در رسوبات آبرفتی و با وسایل ابتدایی (کلنگ و بیل) تا عمق برخورد به سطح آب زیرزمینی و تا چند متری زیر آن حفر می کنند . چون حفر چاه با دست در اعماق زیاد ، با مشکلات با مشکلات فراوان همراه است، لذا این چاه ها را اغلبدر نقاطی حفر می کنند که عمق برخورد به سطح آب زیرزمینی زیاد نباشد ( بین 5 تا 40متر). به منظور ایمنی و جلوگیری از ریزش دیواره ی چاه ، آن را توسط تخته سنگ ، آجر ،بتون و یا لوله ی جدار پوشش می دهند.

چاه های نیمه عمیق :

بعضی از چاه هایی که به وسیله دست حفر می شوند، چاه نیمه عمیق می گویند و برخی دیگر چاه هایی را که تا عمق حداکثر 30تا32 کنده می شوند، چاه نیمه عمیق می نامند . عده ای دیگر چاه هایی که تا اولین سفره ی آب زیرزمینی حفر می شوند، چاه نیمه عمیق می گویند.

عده ی دیگر می گویند که تا وقتی که کیفیت آب در زیر زمین تغییر نکند، چاه حفر شده در آن چاهی نیمه عمیق است. اما نظر غالب این است چاهی که تا اولین سفره ی آب زیرزمینی حفر می شود ، چاهی است نیمه عمیق به شرطی که عمق آن از 100متر تجاوز نکند.

چاه های عمیق:

به چاه هایی گفته می شود که عمقشان زیاد است و با دستگاه حفاری حفر می شوند . بیشتر چاه های کشاورزی و چاه هایی که در سفره های عمیق ، یعنی در سفره هایی که سطح آب آن ها در اعماق زیاد واقع است ، حفر می شوند از نوع عمیق می باشند. قطر چاه های عمیق متفاوت است . در عین حال قطر بیشتر چاه های عمیق بین 12 تا 18 اینچ می باشد.

چاه های عمیق بر خلاف چاه های نیمه عمیق که تا اولین سفره ی آب حفاری می شوند و از آن ها آب می گیرند، از سفره های مختلف می گذرند و می توانند از تمامی آن ها آب بگیرند. چاه های عمیق را هم در رسوبات نرم ( آبرفتی) و هم در سازند سخت حفر می نمایند. دستگاه حفاری ضربه ای با ضربه زدن های مداوم (حدود 50 تا 60 ضربه در دقیقه) و دستگاه حفاری  روتاری با چرخش مداوم مته ، زمین را خرد و سست می نمایند. مواد کنده را در سیستم حفاری ضربه ای با وسیله ای به نام گل کش بالا می آورند. ولی در سیستم روتاری به کمک جریان مستقیم و یا معکوس گل حفاری و یا آب ، از درون چاه خارج می سازند. برای حفر چاه در سازند سخت از دستگاه حفاری روتاری استفاده می شوند.

چاه های اکتشافی:

این چاه ها را صرفا ب منظور اکتشاف حفر می کنند. در مناطقی که هنوز چاهی حفر نشده و از دست کم و کیف سفره ی آب اطلاعی در دست نیست تنها با حفر چاه های اکتشافی که زیر نظر کارشناس یا محقق انجام می شود، می توان از سفره آب شناخت کافی بدست آورد.

بهترین و دقیق ترین روش به دست آوردن خصوصیات سفره ی آب ، حفر و پمپاژ چاه های اکتشافی است.

تنها عیب چاه های اکتشافی زیاد بودن هزینه آن ها است . دیگر این که به وسیله آن ها می توان فقط از یک محدوده کوچک اطراف چاه خصوصیات سفره زا تعیین کرد و با توجه به اینکه ناهمسانی رسوبات در جهات مختلف گسترش دارد، لذا نمی توان تنها با حفر چند حلقه چاه اکتشافی در یک منطقه ی وسیع ، به خصوصیات فیزیکی و شیمیایی سفره ها پی برد.

چاه های پیزومتری:

چاه های پیزومتری را به منظور مطالعه نوسان های سطح آب زیرزمینی، تهیه نقشه های تراز آب و محاسبه حجم آب ورودی جانبی زیرزمینی و خروجی سفره حفر می کنند. قطر این چاه ها را برای پایین آوردن هزینه حفر ، کم انتخاب می کنند(6-10 اینچ) آنچه گه باید در مورد این چاه ها توجه داشت این است که باید آن ها را در سفره اصلی حفر نموده و با آزمایش های معمول و متداول ، از ارتباط هیدرولیکی بین چاه و سفره مطمئن گردید.

چاه گمانه:

این چاه ها در اصل نوعی چاه اکتشافی به حساب می آیند . وقتی که کارشناس در نظر دارد در منطقه ای که وجود و خصوصیات سفره آب برایش ناشناخته است، محلی را برای حفر چاه تعیین نماید، پیشنهاد حفز چاه گمانه را می دهند. با این عمل در حقیقت بر وجود آب زیرزمینی مشکوک بوده و مسئولیت عدم موفقیت چاه را به صاحبان چاه واگذار می نماید.

چاه های مشاهده ای:

به چاه هایی که در اطراف چاه پمپاژ حفر می کنند تا تغییرات سطح آب را در حین آزمایش های پمپاژ اندازه گیری کنند،چاه های مشاهده ای می گویند. گاهی به چاه های پیزومتری نیز ، چون سطح آب آن را اندازه گیری و داد ه ها را مشاهده می کنند، چاه مشاهده ای می گویند.

چاه های آرتزین:

وقتی که حفاری به یک سفره ی محصور یا تحت فشار برخورد می کند ،آبی که تحت فشار رسوبات بالای سفره است،در درون چاه بالا می آید. ولی اغلب به سطح زمین نمی رسد که به این چاه ها ، چاه های نیمه آرتزین می گویند . در نوع چاه به سفره ای که تحت فشار زیاد است برخورد می کند و آب از دهانه چاه به بیرون فوران می کند . چون این چاه را برای اولین بار در منطقه آرتوز واقع در شمال غرب فرانسه مشاهده و مطالعه شده اند، لذا این چاه ها را در نقاط دیگر جهان نیز به همین نام می خوانند.

حفاری:

حفاری ضربه ای

دستگاه های حفاری ضربه ای و یا سوندوزها ، دستگاه های ساده ای هستند که برای پژوهش های آب یابی بسیار مناسب هستند . از این دستگاه ها بیشتر برای چاه هایی که در داخل سنگ های مقاوم حفر می شود ، استفاده می کنند . اصول کار سوندوز های ضربه ای خرد کردن سنگ هاست که این عمل به وسیله ای مته ای به نام مته حفاری یا ترپان انجام می گیرد. مته ها به طور منظم از ارتفاع ثابتی روی سنگ فرود می آیند . دستگاه مجهز به یک خرک چهار قطبی و یا دکل است که مته های حفاری به وسیله یک قرقره برگشت روی آن آویزان می گردد.

این مته ها دارای حرکت رفت و آمدی می باشند و به منظور اجرای مانور های پایین و بالا رفتن ، از دستگاه رفت و برگشت جدا گردیده و به یک وسیله ای به نام چرخ قرقره که برای جاگذاری لوله ها نیز به کار می رود، مربوط می باشند.خرک های جداشونده ، چوبی یا فلزی هستند . پایه ها روی دال های سیمانی که قبل از مونتاژ دستگاه تهیه می شوند ، قرار می گیرند . دکل های خم شونده یا تلسکوبی ، سوندوز های دستگاه های حفاری خود کار قابل حمل را مجهز می نمایند . ممکن است که این دکل ها به صورت دائمی در پشت یک کامیون ثابت شده باشندو دکل ها باید به وسیله کابل های محکم روی بلوک های سیمانی ثابت گردند.

حفاری چرخشی

امروزه کاربرد دستگاه های حفاری چرخشی بسیار متداول شده است. این دستگاه ها را می توان در هر نوع زمین به کار برد. ولی برتری کاربرد آن ها در زمین های نرم بیشتر است . پیشروی این دستگاه ها در داخل سنگ های سخت به کندی صورت می گیرد. در این روش سر مته فولادی که متصل به انتهای لوله فولادی است ، از سر چاه چاه به کمک موتور ، حرکت دورانی می نماید . گل حفاری شده از داخل لوله به درون چاه تزریق شده و از اطراف لوله به سر چاه بر می گردد.

گل حفاری شده ضمن خنک کردن سر مته اعمال حمل خرده سنگ هایی که به وسیله سر مته از ته چاه تراشیده شده است ، به سر چاه و جلوگیری از فشار طبقات سست و ریزش آن ها به داخل چاه را نیز انجام می دهد. با این روش حفاری دورانی چاه های بسیار عمیق حفر می گردند .

 روش توربینی

حفاری که در آن سر مته به جای آنکه به کمک لوله فولادی دوران نماید ، به وسیله توربینی که به عنوان نیروی محرکه که از گل حفاری شده و یا الکتریسیته استفاده می نماید ، حرکت می کند . در این روش قسمت متحرک تنها سر مته در عمق چاه خواهد بود . بنابراین می تواند سرعت دورانی به مراتب بیشتری را داشته باشد. از نظر سرعت عملی که در این روش دارد دارای برتری اقتصادی زیادی است.

سایت رشته صنایع شیمیایی...
ما را در سایت سایت رشته صنایع شیمیایی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علیرضا فرزادنیا chemis بازدید : 394 تاريخ : شنبه 31 ارديبهشت 1390 ساعت: 20:29

سنجش گرهای اولتراسونیک

اغلب انواع سنجش گرهای اولتراسونیک مورد استفاده اساس شان بر پایه ی اختلاف زمان بین امواج صوتی منتقله در مایع بر خلاف جهت سیال است.اختلاف زمان تابع سرعت جریان است.دومین نوع از سنجش گرهای اولتراسونیک اساس شان بر پایه ی باریکه ی برگشتی فرکانس ذرات در جریان است و اثر دوپلر نشان دهنده ی تغییر در فرکانس امواج برگشتی از سرعت است.در مقایسه با سنجش گرهای توربینی یا پروانه ای این نوع از جریان سنج ها میانگین سرعت در طول مسیر باریکه را اندازه گیری می کنند.بنابراین اندازه گیری جریان به پروفیل سرعت بستگی دارد.در سیستم های بزرگ و به ویژه در کانال ها و رودخانه­ها،عموما سیستم های چند راهه نصب شده اند که چندین مبدل برای اندازه گیری دقیق در ارتفاع های مختلف نصب شده اند.

 


سنجش گرهای اولتراسونیک

اغلب انواع سنجش گرهای اولتراسونیک مورد استفاده اساس شان بر پایه ی اختلاف زمان بین امواج صوتی منتقله در مایع بر خلاف جهت سیال است.اختلاف زمان تابع سرعت جریان است.دومین نوع از سنجش گرهای اولتراسونیک اساس شان بر پایه ی باریکه ی برگشتی فرکانس ذرات در جریان است و اثر دوپلر نشان دهنده ی تغییر در فرکانس امواج برگشتی از سرعت است.در مقایسه با سنجش گرهای توربینی یا پروانه ای این نوع از جریان سنج ها میانگین سرعت در طول مسیر باریکه را اندازه گیری می کنند.بنابراین اندازه گیری جریان به پروفیل سرعت بستگی دارد.در سیستم های بزرگ و به ویژه در کانال ها و رودخانه­ها،عموما سیستم های چند راهه نصب شده اند که چندین مبدل برای اندازه گیری دقیق در ارتفاع های مختلف نصب شده اند.اگرچه در کانال های باز اندازه گیری نیاز به ارتفاع آب یا عمق اب دارد؛و این می تواند با پراب اولتراسونیک بالای سطح آب فراهم شود که امواج صوتی به صورت عمودی به سطح برخورد کرده و منعکس می شود.جریان سنج های نوع عبوری با زمان دقت مناسبی دارند اگر نصب شوند و به درستی راه اندازی شوند اما در دراز مدت به ناپایداری تمایل دارند.سنجش گرهای دوپلر دقت کمی دارند و می توان آنها را فقط در آب های کثیف به کار برد.در مقایسه با سیستم های الکترو مغناطیسی؛سنجش گرهای اولتراسونیک هیچ مانع یا افت هدی را برای جریان ایجاد نمی کنند.نصب کردن سنجش گرها نیاز به نفوذ در لوله دارد که به طور فزاینده ای قابل اطمینان و دقیق است.

جریان سنج های الکترو مغناطیسی

طرز کار این نوع از جریان سنج ها برپایه ی قانون القای فارادی است که می تواند به صورت القای ولتاژ در هدایت جریان نشان داده شود که از یک میدان مغناطیسی  مایع عبور می کند و میدان مغناطیسی مستقیم است و به اندازه ی لوله بستگی دارد.ارتباط بین هریک از تاسیسات به وسیله ی ولتاژ القائی به کل جریان عبوری از مجرا می تواند برقرار گردد.بنابراین این سنجش گر به پروفیل سرعت در آن قسمت از لوله بستگی ندارد.برای القای پتانسیل اندازه گیری الکترودهای دستگاهی که در هریک از دیواره های مجرا نصب شده است یک میدان مغناطیسی که به وسیله ی کویل یا اغلب کویل هایی که دور مجرا پیچیده شده اند یا در موزد اندازه گیری در رودخانه در کف رودخانه دفن می شوند.در صنعت آب به ویژه در لوله ها استفاده از اینگونه سنجش گرها روبه افزایش است.افت هدی که ایجاد می کنند صفر است وهیچ مانعی برای برای جریان ایجاد می کنند و در اندازه های زیادی در دسترس هستند.اطلاعات بیشتر در بخش 15.15 ارائه شده است.

سنجش گرهای پروانه ای یا توربینی

 آزادانه در جریان با روتورهای تیغه دار می چرخند.سرعت چرخش اندازه گیری می شود.و اغلب با پیچ به چارچوب پیچ می شوند.که تیغه های روتور حس می شوند.ضربان ها در زمان مشخصی ایجاد می­شوند.تنوع زیادب در این عقیده ی اساسی وجود دارد و هر کارخانه ای طراحی خاص خود را دارد و در استفاده از آنها تفاوت وجود دارد.سرعت چرخش به سرعت مایع نزدیک است بنابراین این سنجش گر ها اساسا سرعت سنج هستند و اگر لازم باشد باید سطحی را که جریان از آن عبور می کند و سرعت پخش شده در آن ناحیه را بدانیم.برای مجاری بزرگ این ضروری است که ارتباط بین دبی و سرعت عبوری از یک بخش را برقرار کنیم.

كنترل خوردگي در تجيهزات بعد از ديگ بخار - جمعه بیست و هشتم فروردین 1388
زمان مرگ خود را محاسبه کنید - جمعه بیست و هشتم فروردین 1388
طراحي اتاق تميز - جمعه بیست و هشتم فروردین 1388
معرفي تجهيزات - جمعه بیست و هشتم فروردین 1388
پوستر های شیمی - جمعه بیست و هشتم فروردین 1388
دانلود گزارش کار و پایان نامه شیمی - جمعه بیست و هشتم فروردین 1388
دانشجوي يزدي موفق به ساخت ميكروسكوپ فلورسنت شد - جمعه بیست فروردین 1388
یک مخترع ایرانی موفق به ساخت "دستگاه پشت بند الکترونیکی " شد - جمعه فروردین 1388
روشهاي اندازه گيري پارامتر هاي مخازن سوخت - پنجشنبه بیست و هفتم فروردین 1388

سایت رشته صنایع شیمیایی...
ما را در سایت سایت رشته صنایع شیمیایی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علیرضا فرزادنیا chemis بازدید : 364 تاريخ : شنبه 31 ارديبهشت 1390 ساعت: 20:14

قطر داخلی و خارجی یک لوله را نمی‌توان با دقت و به آسانی با یک خط کش مدرج اندازه گرفت. برای اندازه گیری دقیق‌تر آنها از کولیس استفاده می‌شود. کولیس از ترکیب یک خط کش مدرج و یک ورنیه متحک درست شده است. خط کش ورنیه دارای دو شاخک است شاخک‌های کوچک برای اندازه گیری قطر داخل و شاخک‌های بزرگ برای اندازه گیری قطر خارجی اجسام بکار می‌رود


قطر داخلی و خارجی یک لوله را نمی‌توان با دقت و به آسانی با یک خط کش مدرج اندازه گرفت. برای اندازه گیری دقیق‌تر آنها از کولیس استفاده می‌شود. کولیس از ترکیب یک خط کش مدرج و یک ورنیه متحک درست شده است. خط کش ورنیه دارای دو شاخک است شاخک‌های کوچک برای اندازه گیری قطر داخل و شاخک‌های بزرگ برای اندازه گیری قطر خارجی اجسام بکار می‌رود.

خط کش برحسب میلیمتر مدرج شده ورنیه دارای درجه بندی کوچکی است که اغلب شامل 10 قسمت بوده و معادل 9 میلیمتر است یعنی 9 میلیمتر در روی خط کش کوچک‌تر است. با این نوع کولی یه آسانی می‌توانیم تا 1.10 میلیمتر را اندازه بگیریم. دقت اندازه گیری کولیس از تقسیم کردن یک درجه خط کش به تعداد تقسیمات ورنیه به دست می‌آید.

برخی ا انواع کولیسها برای اندازه گیری عمق یک تیغه باریک دارند که به ورنیه متصل است و با آن حرکت می‌کند. اگر صفر ورنیه بر صفر خط کش منطبق باشد انتهای تیغه بر انتهای خط کش منطبق می‌گردد در صنعت برای اندازه گیری قطر گلوله و سیلندر و پیستون و طول وسایل مختلف از انواع کولیس‌ها با بزرگی‌های مختلف استفاده می‌شود.


روش کار کولیس
اندازه گیری قطر
یا طول
جسمی را که منظور تعیین طول با قطر خارجی آن است در بین شاخک‌های ثابت و متحرک بزرگ قرار می‌دهند بطوری که هر دو شاخک با بدنه جسم تماس داشته باشند سپس به کمک ورنیه و خط کش اندازه طول یا قطر گلوله را تعیین می‌کنند. درجات را از روی خط کش (عددی که صفر ورنیه در مقابل آن قرار دارد و یا از آن گذشته است) و کسر درجات را از روی ورنیه می‌خوانند برای کسر درجات از درجات ورنیه را پیدا می‌کنند که درست در برابر یکی از درجات خط کش قرار گرفته است.


اندازه گیری قطر داخلی
برای اندازه گیری قطر داخلی مثلا قطر یک لوله دو شاخک بالایی را در داخل لوله فرو می‌برند و ورنیه را برای خط کش آنقدر جابجا می‌کنند تا دو شاخک با جدار داخلی لوله تماس پیدا کنند. کولیس تا حدی در داخل لوله می‌چرخانند تا دو شاخک بر قطر لوله منطبق گردد. در این حالت قطر داخلی را با روش قبلی از روی خط کش و ورنیه می‌خوانند.

سایت رشته صنایع شیمیایی...
ما را در سایت سایت رشته صنایع شیمیایی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علیرضا فرزادنیا chemis بازدید : 373 تاريخ : شنبه 31 ارديبهشت 1390 ساعت: 14:30

شرکت پالایشگر ژاپنی شوا شل در سه ماه نخست سال جاری میلادی شاهد افزایش 151 درصدی سود خود بود.

به گزارش نشریه پلاتس از توکیو، شرکت ژاپنی شوا شل سکیو اعلام کرد سود این شرکت در سه ماه نخست سال جاری میلادی، با توجه به افزایش فروش و رشد سود پالایشی، بیش از 151 درصد افزایش یافته است.

سود خالص این شرکت در ماه های ژانویه تا مارس 2011 میلادی، از 8 میلیارد و 152 میلیون ین در مدت مشابه در سال گذشته، به 20 میلیارد و 473 میلیون ین (252 میلیون دلار) رسیده است.

شوا شل اعلام کرد با توجه به افزایش بهای نفت، درآمد این شرکت در سه ماه نخست سال جاری میلادی، با 13.2 درصد رشد نسبت به سال گذشته، به 691 میلیارد ین رسید.

با افزایش سرمای هوا در ژاپن در دوره یاد شده، فروش این شرکت 2.3 درصد افزایش یافت و به 7 میلیون و 982 هزار کیلولیتر (50 میلیون و 21 هزار بشکه) رسید.

مجموع فرآوری نفت خام این شرکت نیز در ربع نخست 2011، با 6 درصد افزایش سالانه، به 7 میلیون و 185 کیلولیتر رسید و استفاده از این شرکت از ظرفیت پالایشی خود از 97 درصد فراتر رفت.

سایت رشته صنایع شیمیایی...
ما را در سایت سایت رشته صنایع شیمیایی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علیرضا فرزادنیا chemis بازدید : 390 تاريخ : شنبه 31 ارديبهشت 1390 ساعت: 13:52

چکیده :
امروزه با  مطالعات فراوانی که دانشمندان در عرصه های مختلف انجام داده اند، می توان بی اغراق ادعا کرد که استفاده از میکروارگانیسم ها انقلاب عظیمی در همه ابعاد زندگی انسان به وجود آورده است. بشر با شناخت میکروارگانیسم ها از گذشته تا  کنون هم توانسته فعالیت های نامناسب آنها را بر زندگی انسان کنترل کند در واقع از آنها بر علیه خودشان استفاده کند وهم از آنها در زمینه های گوناگون بهره ببرد.


چکیده :
امروزه با  مطالعات فراوانی که دانشمندان در عرصه های مختلف انجام داده اند، می توان بی اغراق ادعا کرد که استفاده از میکروارگانیسم ها انقلاب عظیمی در همه ابعاد زندگی انسان به وجود آورده است. بشر با شناخت میکروارگانیسم ها از گذشته تا  کنون هم توانسته فعالیت های نامناسب آنها را بر زندگی انسان کنترل کند در واقع از آنها بر علیه خودشان استفاده کند وهم از آنها در زمینه های گوناگون بهره ببرد.
در حال حاضر شاهد کاربرد میکروارگانیسم ها در تولید انواع محصولات دارویی از جمله آنتی بیوتیک ها هستیم. و یا از دیگر مواد حاصل از متابولیت  آنها برای مصارف پزشکی و افزودنی های غذایی نظیر الکل ها، و یتامین ها، آنزیم ها و ... بهره می بریم.  همچنین در صنعت شاهد نقش موثر این موجودات ریز در زمینه های مختلف هستیم.
ما در این تحقیق سعی نموده ایم ابتدا با شناخت کامل از میکروارگانیسم ها، انواع، تاریخچه و منشأ آنها به کاربرد این موجودات در همه زندگی انسان پی ببریم همانند نقش آنها در سلامت انسان و افزایش طول عمر آدمی و یا پیشرفت صنعت و فناوری ، که صد البته همه کاربردهای این ریز سازواره ها با شناخت و طبق قوانین علم زیست شناسی میسر می گردد.
فصل اول :
آشنایی اولیه با میکروارگانیسم ها

بخش 1 ) میکرو ارگانیسم ها و تاریخچه ی آنها
بخش 2 ) انواع میکرو ارگانیشم ها

بخش 1) میکروارگانیسم ها و تاریخچه آنها

میکروارگانیسم ها  موجودات ریز میکروسکپی هستند که با چشم دیده نمی شوند و طول آنها کمتر از 1mm می باشد. این ریزسازواره ها با وجود تشکیلات ساده شان قادر به فعالیت های اساسی فیزیولوژی هستند که موجودات آلی با ساختمان چند سلولی این کارها را انجام می دهند.
تاریخچه ی میکروارگانیسم ها
جهان میکروارگانیسم ها (میکروب ها) را اولین بار تاجری هلندی به نام آنتوان وان لیونهوک  مشاهده کرد. او با میکروسکوپ های ساده ای که ساخته بود، دانه های گیاهی، مو، آب، شیر، خون، بزاق، چرک لثه و اطراف دندان را مورد بررسی قرار داد و توانست قسمت های مختلف گیاهان، گلبول های خون و از همه مهمتر باکتری هایی را که امروزه می شناسیم ببیند و شکل آنها را ترسیم کند.
بعد از لیونهوک میکروسکوپ به تدریج تکمیل شد و به صورت امروزی در آمد. دانشمندان مختلف از جمله پاستور کم کم به کارهای میکروسکوپی پرداختند و نتایج خوبی را به دست آوردند. در واقع بعد از آنکه لیونهوک نشان داد که موجودات میکروسکوپی زیادی در طبیعت وجود دارند، دانشمندان راجع به منشأ این موجودات ریز میکروسکوپی مشتاق به مطالعه شدند. در زمینه مبدأ میکروارگانیسم ها از ابتدا دو نظریه مطرح شد :
1) برخی از دانشمندان عقیده داشتند که این موجودات ریز میکروسکوپی (میکروارگانیسمها) خود به خود و از مواد بیجان بوجود آمده اند. که این نظریه تا سالهای زیادی بدون اثبات پذیرفته شده بود.
 بعد ازچندین  سال یک کشیش ایتالیایی به نام «لازارو اسپالانزانی » ثابت کرد :
2) میکروارگانیسم ها نیز مانند جانوران و گیاهان از همنوعان خود به وجود می آیند. که این نظریه تا کنون هم پابرجاست.
 
بخش 2)  انواع میکروارگانیزم ها
میکروارگانیسم ها شامل : باکتری ها ، قارچ ها ، ویروسها ، جلبکها ، پروتوزواها ، گلسنگ ها، مخمرها و کپک ها هستند که در نگاه کلی تر می توان به ریکتزیاها، لوورها، سیانو با کتریها، کلامیدها و میکوپلاسماها هم اشاره کرد.
«باکتری ها» :
از نظر تعداد، باکتری ها بزرگترین گروه میکروارگانیسمها در مقایسه با سایر جمعیت آن است. باکتریها برای رشد به منبع کربن و انرژی نیاز دارند. برای انواعی از باکتری هایی که جهت اغلب عملیاتهای بیولوژیکی به کاربرده می شوند یک ترکیب آلی بعنوان منبع کربن و انرژی مورد استفاده قرار می گیرد. بدین صورت که میکروارگانیسم ماده ای آلی را اکسید نموده و مصرف می نماید. برای سایر باکتری ها مانند کموسنتیک اتوتروفها یا کمولیتوتروفها منبع انرژی از اکسیداسیون یک ترکیب غیر آلی تأمین گشته که این منبع، کربن و کربن دی اکسید می باشد.
باکتری ها به عنوان یک گروه عمومی در ابتدا بر اساس اختلافات فیزیولوژی  با استفاده از گوناگونی خصوصیات متابولیکی- فیزیکی خود، برای موقعیتشان تقسیم بندی می شوند. در واقع پاسخ گروه های مختلف باکتری به اکسیژن منجر به طبقه بندی آنها در سه دسته می شود :
دسته اول : باکتری های هوازی هستند که جهت رشد و فعالیت به اکسیژن نیاز دارند.
دسته دوم : باکتری های غیر هوازی اختیاری که قادر به رشد  در حضور و یا عدم حضور اکسیژن می باشند.
دسته سوم : باکتری های غیر هوازی حقیقی که فقط در محیط های عاری از اکسیژن رشد می نمایند.
از نظر درجه حرارت، تعداد زیادی از گونه های باکتری توانایی مقاومت در مقابل درجه حرارت پایین را دارند و در طی ماه های سرد زمستان در خاک یخ زده به سر می برند.
در مورد مناطقی که 8 تا 9 ماه از سال یخبندان می باشد و درجه حرارت محیط از   تجاوز نمی نماید میکروارگانیسم های سرمادوست به بیش از Kg 106 می رسند. در این شرایط باکتری هایی که تحمل درجه حرارت پایین را دارند در حالت خوابیده باقی مانده و در فصل بهار در شرایط جدید فعالیت خود را شروع می نمایند. گونه ای دیگر از باکتریها در شرایط گرم وخشک که رشد متوقف می شود، یافت می شوند که از جمله آنها می توان به باسیلهای اسپورزا اشاره کرد.
در صورت وجود داشتن نیتروژن کافی، قبل از افزودن مواد آلی، باکتری ها و قارچها اولین میکروارگانیسمهایی هستند که در هر اکوسیستمی شروع به رشد می نمایند ولی در محیط های اسیدی این گروه میکروبی غالبا کمتر از یک درصد تعداد کل میکروبهای زنده را تشکیل می دهد.
ساختار باکتری ها :
1-هسته باکتری ها :  باکتری ها پروکاریوتند و بر خلاف یوکاریوت ها، ماده ی وراثتی آنها درون هسته سازمان نیافته قرار دارد.
2- اندازه سلولی : بیش تر باکتری ها در حدود 1µ m قطر دارند. سلولهای یوکاریوتی به طور متوسط 10 برابر بزرگتر از باکتریها که پروکاریوتند هستند
.3-چند سلولی بودن : باکتری های تک سلولی اند.  گاهی بعضی از باکتریها به هم می چسبند و ساختارهای رشته مانندی را پدید می آورند. اما نمی توان چنین ساختارهایی را پر سلولی نامید و در واقع سیتوپلاسم آنها ارتباط مستقیمی با یکدیگر ندارد.
4-تولیدمثل :  باکتری ها از تقسیم دوتایی تولید مثل می کنند. کروموزوم باکتری از DNA حلقوی تشکیل شده است اما کروموزوم های یوکاریوتی حاوی DNA خطی هستند باکتری ها به یکی از سه شکل : با سیلوس (میله ای شکل)، کوکوس(کروی شکل) و اسپیریلیوم(مارپیچی شکل) دیده می شوند و به دو دسته کلی آرکی باکتری و یوباکتری طبقه بندی می شوند.  
بیش تر بویی که از خاک استشمام می شود به دلیل باکتریهای هتروتروف است که به همراه قارچها، تجزیه کننده های اصلی دنیا می باشند. باکتری ها را بر اساس نوع دیواره سلولی آنها به دو گروه تقسیم می کنند :
گرم-مثبت و گرم-منفی، وقتی که با یک عفونت بیمار می شویم، یکی از اولین مواردی که پزشک درباره باکتری مسبب بیماری می خواهد بداند، واکنش گرم آنهاست چرا که باکتری های g-  و g+  توسط آنتی بیوتیک  های گوناگون نابود می شوند. پس دانستن واکنش گرم باکتری ها مهم است چون حساسیت باکتریها به آنتی بیوتیک ها متفاوت است و این تفاوت باعث تجویز بهترین نوع آنتی بیوتیک علیه بیماری می شود. اختلاف باکتری های گرم مثبت وگرم منفی در این است که باکتری های گرم-مثبت نسبت به باکتریهای گرم-منفی، لایه پپتیدی و گلیکانی ضخیم تری دارند.
« قارچها» :
 تا زمان های طولانی زیست شناسان قارچها و گیاهان را در یک گروه قرار می دادند چون قارچها متحرک نیستند، دیواره سلولی دارند و بعضی از آنها اندامهایی مانند ریشه می دوانند. اما قارچها ویژگی های منحصر به فرد دیگری دارند که باعث قرار گرفتن آنها در فرمانروایی جداگانه می شود. قارچها کلروفیل ندارند و بنابراین قادر به انجام فرایند فتوسنتز نیستند و از آنجایی که قارچها هتروتروف اند انرژی خود را از راه تجزیه مولکولهای آلی موجود در محیط خود به دست می آورند.
« ویروسها» :
ویروس قطعه ای از نوکلئیک اسید است که درون پوششی از پروتئین قرار دارد. ویروسها از باکتری ها بسیار کوچک ترند و اکثر آنها با میکروسکوپهای الکترونی قابل مشاهده اند. ویروسها برای تولیدمثل وارد سلول فرد میزبان می شوند و ماده ژنتیک خود را به درون سلول فرد وارد می کنند و از این طریق فرد را بیمار می نمایند.
ویروس توسط دانشمندانی که به دنبال عامل بیماری موزائیک گیاه تنباکو بودند در قرن 19 کشف شد و از نظر شکل، ویروسها به دو دسته مارپیچی و چند وجهی تقسیم می شوند.
« جلبکها» :
جلبکها نوعی از گیاهان دریایی یا به عبارتی دیگر میکروارگانیزم های آبزی هستند که عمل فتوسنتز را به خوبی انجام می دهند. این میکروارگانیسم ها در مناطق مرطوب و دریاها زیست می کنند و اکثرا اتروتروف هستند و به دو دسته تک یاخته و پر یاخته تقسیم می شوند. به طور کلی درباره این میکروارگانیسم ها می توان گفت که آن ها گیاهانی با ساختمان ساده و بر خلاف گیاهان آلی فاقد آهن هستند. برخی از جلبک ها تک سلولی و برخی دیگر پر سلولی اند که براساس نوع رنگیزه فتوسنتزی و شکل سلول و پیکرشان تقسیم بندی می شوند. اگر جلبکها را بر اساس رنگیزه ها تقسیم بندی کنیم آن ها در سه گروه جلبک های قرمز، جلبک های سبز و جلبک های قهوه ای قرار می گیرند.
 
« پرتوزواها » :
 میکروارگانیزم های تک یاخته ای هستند که بسیاری از فعالیت های حیوانات پر یاخته ای را از خود نشان می دهند. پرتوزواها در خاک و آب و یافت می شوند، دارای غشاء هسته اند و بر خلاف باکتری ها می توانند از مواد جامد استفاده کنند. 
 « گلسنگ ها» :
جاندارانی هستند استثنائی که حاصل هم زیستی بین یک قارچ و یک فتوسنتز کننده مثل جلبک سبز می باشند. جزء فتوسنتز کننده کربوهیدراتها را می سازد و جزء قارچی تأمین مواد معدنی و محافظت از فتوسنتز  کننده را بر عهده دارد.
گلسنگ ها می  توانند در برابر خشکی و انجماد مقاومت کنند. در چنین شرایطی آنها به خواب می روند و در صورت بروز علائم لازم زیستی دوباره به  محیط باز می گردند و به رشد خود ادامه می دهند.
« مخمر » :
مخمر ها موجودات یوکاریوتی هستند که دارای یک پلاسمید می باشند و بنابراین به عنوان ناقل در  تکنیک های مهندسی ژنتیک شرکت می کنند.
مخمر میکروارگانیسمی است که به سادگی نگهداری می شود و در مقیاس بزرگ آزمایشگاه قابل کشت است. میکروارگانیسم هایی که باعث ترش شدن شراب می شوند از نوع مخمرها هستند و نخستین بار توسط لویی پاستور کشف شدند.
او دریافت که در شراب دو نوع مخمر وجود دارد و در واقع مخمرها جزیی از شرابند که در شیره میوه رشد می کنند و قند آن را به الکل تبدیل  می نمایند که البته نوع خوب مخمر باعث این تبدیل می شود و نوع دیگر آن سبب تبدیل الکل به یک نوع اسید می شود. سلولهای مخمر در گرمای زیاد قادر به ادامه فعالیت نیستند و از بین می روند. با این کشف پاستور  صنعت شراب سازی فرانسه نجات پیدا کرد. زیرا خطر ترش شدن شرابهای آنان همیشه تهدیشان می کرد.
« کپک ها» :
میکروارگانیسمهایی هستند که روی مواد غذایی رشد و نمو می نمایند. اگر چه رشد  کپکها بر روی مواد غذایی آنها را غیرقابل مصرف می سازد واز عوامل فساد در مواد غذایی هستند ولی کپک های مفیدی نیز وجود دارند که در تهیه بعضی از مواد غذایی مثل بعضی پنیرها و ماکارونی و ... شرکت می نمایند.

فصل دوم:
نقش میکروارگانیسم ها در داروسازی (آنتی بیوتیک سازی)
بخش 1) آنتی بیوتیک ها وتاریخچه ی آن ها
بخش 2) انواع آنتی بیوتیک ها
بخش 3) چگونگی تولید آنتی بیوتیک ها بوسیله ی میکروارگانیسم ها
بخش 4) آنتی بیوتیک ها در صنعت و اقتصاد


بخش 1) آنتی بیوتیک ها و تاریخچه آن ها :
آنتی بیوتیک به  ماده ای گفته می شود که توسط میکروارگانیسم ها تولید می شود و یا به صورت غیر مستقیم از محصولات تولید شده توسط آنها بدست می آید. و وظیفه آنها ممانعت از رشد میکروارگانیسمهای دیگر (پاتوژن) است. البته امروزه اغلب دانشمندان نام آنتی بیوتیک را به مواد ضد میکروبی که از گیاهان آلی گرفته اند  می شوند می دهند.
میکروارگانیسم های تولید کننده آنتی بیوتیک شامل: قارچها، باکتریها، کپکها، مخمرها، الگ ها و ... اند. این مواد به عنوان متابولیت ثانویه میکروارگانیسم ها به طور معمول در زمان رشد حداکثر میکروب تولید می شوند. و بیشترین غلظت آنتی بیوتیک ها در زمان مرگ میکروارگانیسم به دست می آید ؛ بنابراین تولید آن مستلزم زمان نسبتا طولانی (7-5 روز) است.
یک آنتی بیوتیک باید دارای ویژگی هایی باشد تا بتوان از آن برای درمان بیماریها استفاده کرد :
1) در بدن موجود زنده قدرت ضد میکروبی قوی داشته باشد.
2)در بدن فرد، واکنش های زیان بخش و نامطلوب ایجاد ننماید؛ به عبارت دیگر سمی نبوده و دارای اثرات هیستامین مانند آلرژیک نباشد.
3) باید در آب، سرم فیزیولوژیک و...... قابل حل باشند .
4) باید ساختمانی نسبتا پایدار وثابت داشته باشد.
برای شناخت بهتر آنتی بیوتیک ها بهتر است تاریخچه آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.
تاریخچه آنتی بیوتیک ها:
در سال 1889، اولین بار وویمن اصطلاح آنتی بیوز، یعنی تضاد بین یک میکروارگانیسم و فرآورده میکروارگانیسم دیگر را که موجب از بین رفتن میکروارگانیسم اولی می شود بکار برد. مدتهای مدید مشاهده شده بود که از رشد کلنی های موجود در کشتهای آزمایشگاهی در اثر آلودگی با یکی از میکروارگانیسم های خاک یا هوا جلوگیری می شود. کم کم این نظریه به وجود آمد اگر در کشتها از رشد باکتریهای مضر جلوگیری شود ممکن است موادی که این میکروارگانیسمها تولید  می کنند برای درمان بیماریها مفید باشند. « لو»  و « امریک » در سال 1899 دریافتند که « پایوسیاناز » یعنی ماده ترشح شده از « پسود و موناس آئروژونیوز » برخی از باکتریهای گرم مثبت و گرم منفی را نابود می کند اما این تحقیقات به تولید آنتی بیوتیک منجر نشد، تا سال 1929 که پنی سیلین به عنوان اولین آنتی بیوتیک توسط الکساندر فلمینگ  در آزمایشگاه بیمارستان «سنت مری» (لندن) کشف شد.
این دانشمند ضمن بررسی کشت استافیلوکوک در سطح پتری دیش حاوی آگار مشاهده کرد که قسمتی از محیط کشت شده به وسیله کپکی به نام پنی سیلیوم نوتاتوم  آلوده شده است. و این کپک از رشد استافیلوکوک جلوگیری کرده است. و همچنین دریافت که مایع حاصل از کشت قارچ مذکور، رشد باکتریها را متوقف می سازد. فلمینگ این ماده ضد میکروبی موجود در عصاره استخراج شده از کشت پنی سیلیوم نوتاتوم را پنی سیلین نامید. که البته، امروزه پنی سیلین از پنی سیلیوم کریزوژنوم  تهیه می شود زیرا پنی سیلیوم نوتاتوم به علت بازده کم تقریبا منسوخ شده است.
شاید اگر دو محقق انگلیسی به نام های«فلوری » و « شن » در سال 1939 عصاره پنی سیلیوم را استخراج و خالص نمی نمودند و این کار را در سطح وسیع به منظور آزمایش های درمانی به کار نمی بردند نتایج بدست آمده توسط فلمینگ در بوته فراموشی می افتاد. نتایج به دست آمده از کار این دو محقق بسیار جالب بود و کاملاً قابل استفاده دیگر دانشمندان قرار گرفت. در واقع این دو محقق طریقه ی بدست آوردن آنتی بیوتیک ها از کشت ها را ابداع نمودند.همچنین جنگ جهانی دوم لزوم کشت قارچ و تهیه تجارتی پنی سیلین را تایید نمود و ارزش و اهمیت پنی سیلین را آشکار کرد.
بعد از کشف پنی سیلین «دوبو » در سال 1939 یک آنتی بیوتیک به نام تایروتریسین  را در کشتهای فیلتر شده یافت. سپس نشان داد که این آنتی بیوتیک دارای دو پلی پپتید است به نام های گرامیسیدین  و تایروسیدین . که گرامیسیدین علیه باکتریهای استرپتوکوک همولینک، پنوموکوک، تتائوس (عامل کزاز) و گانگزن عمل می کند، در حالی که تایروسیدین بر انواع مختلفی از باکتریهای گرام مثبت موثر است.
امروزه این دو ماده را برای استعمال موضعی در انسان و تلقیح در گیاهان به کار   می برند.جستجو برای یافتن آنتی بیوتیک های دیگر، بخصوص علیه باکتریهای گرم منفی، مانند: عامل بیماری سل ادامه یافت تا اینکه در سال 1994، واکسمن  و همکاران او، استرتپومایسین را از استرپتومایسیس گریزئوس  موجود در خاک ایزوله کردند، که این ماده بر عامل سل موثر است.
بخش 2) انواع آنتی بیوتیک ها:
- آنتی بیوتیک های بتالاکتام (B.laktam):
این دسته از آنتی بیوتیک ها شامل پنام ها و سفام ها می باشد.
1) پنام ها: دارای ساختمان پنامی بوده و فقط توسط قارچ ها تولید می شوند.
2) سفام ها: توسط قارچ ها و کپک ها تولید می شود و نسبت به پنام ها از اهمیت بیشتری برخوردارند. از سفام ها می توان به « نوکاردیسین و کلاوم ها » اشاره کرد.
- نوکاردیسین: یک آنتی بیوتیک نسبتا ضعیف است که علاوه بر استرپرتومیسین ها، توسط قارچ نوکاردیا تولید می شود و جنبه ی تحقیقاتی نیز دارد.
– کلاوم ها: اخیرا وارد بازار دارویی شده اند و اهمیت زیادی دارند. کلاونیک اسید  بعنوان مهم ترین آنتی بیوتیک این گروه بوده و از سال 1995 وارد بازار دارویی آمریکا، اسپانیا و پرتغال شده است و بر روی باکتریهای g- و g+ اثر دارد.
کلاونیک اسید غالبا با آمپی سیلین و آموکسی سیلین به کار می رود.
-منوباکتام: تفاوت اساسی این گروه از آنتی بیوتیک ها با بتالاکتام ها  در حلقه بتالاکتام است که این گروه فقط یک حلقه بتالاکتامی دارند. و دارای طیف اثر وسیع هستند.
- آمینوگلیوکوزیدها: از نظر درمانی و صنعتی دومین گروهی هستند که در شرایط آزمایشگاهی تولید می شوند و به صورت تزریقی مصرف می شوند. استرپتومایسین  اولین آمینوگلیکوزیدی بود که چهار سال پس از پنی سیلین کشف شد، و هنوز هم پس از گذشت حدود 62 سال کاربرد وسیع درمانی دارد، از آنتی بیوتیک های دیگر این گروه می توان کانامایسین ، جنتامایسین ، آمیکاسین ، نئومایسین  و ... را نام برد. که در این قسمت به شرح مختصری از انواع این آنتی بیوتیک ها می پردازیم.
- استرپتومایسین: مهم ترین عضو این گروه بوده و هم زمان با کشف آن کاربردهای فراوانی را به دنبال داشت. دارای طیف اثر وسیع بوده و بر روی باکتریهای g+ و g- عمل می کند.
- نئومایسین: این آنتی بیوتیک در سال 1949 از استرپتومایسیس فرادیا  بدست آمد و تنها آمینوگلیکوزید خوراکی است و برای ضد عفونی کردن دستگاه گوارشی است.
- لیدیومایسین: بر علیه باکتریهای g+ و g- بسیار موثر است. و حتی بر روی باکتریهای مقاوم نیز موثر است و توسط استرپتومایسیس لیویدوس تولید می گردد.   
- کانامایسین: در سال 1957 کشف گردید. و در دهه 90 به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. این دارو از استرپتومایسیس کانامتیتکوس تولید می شود.
- جنتامایسین: از میکرومونوسپو را پوره پوره آ و میکرومونوسپور اکینوسپورا تولید می شود. و به صورت ترکیبی از سه شکل C1 و C1a و C2 مصرف می شود.
- ماکرولیدها : در سال 1952 از سویه ای به نام استرپتوماسیس اریتروئوس تولید شد. که در درمان عفونتها مفید است. و از انواع آن تتراسیکلین است که از استرپتوماسیس اورئوفاسینس تولید و بعد از آن 6 زیر شاخه آن وارد بازار دارویی آمریکا شد:
1) متاسیکلین  2) مونوسایکلین  3) تتراسیکلین  4) دملکوسیکلین  5) اکسی تتراسیکلین  6) داکسی سایلکین
- آنتی بیوتیک های متفرقه: وانکومایسین  در سال 1956 کشف شد . از انواع این دسته از آنتی بیوتیک ها مکیندامایسین (سال 1962 از استرپتومایسیس لینکونیس) و کاپورومایسین  (مصرف عضلانی) و کلرامفنیکل (سال1947 از استرپتو ونزوئلا) را می توان نام برد.
- آنتی بیوتیک های ضد قارچ: این گروه طیف اثر نسبتا وسیعی دارند و بر روی مخمرها و قارچ های گوناگون اثر دارند. آمفوتریسین B  و نیستاتین  دو آنتی بیوتیک ضد قارچ اند.
- مواد ضد میکروبی: این گروه طیف وسیعی از میکروارگانیسم ها هستند که اثر ضد میکروبی نشان می دهند و بر باکتریها حساسیت فراوان دارند. اما اکنون استفاده از بعضی از آنها به علت سمیت منع شده است.
- مواد ضد ویروسی: تعداد معدودی از این گروه در درمان عفونت های ویروسی انسان بکار می روند. محل های هدف احتمالی این داروها جلوگیری از جذب سطحی ذره ویروس از سلول میزبان، جلوگیری از نفوذ داخلی سلول ویروس جذب شده و همچنین ممانعت از سنتز پروتئین یا اسید نوکلئیک می باشد.
بخش 3) چگونگی تولید آنتی بیوتیک ها به وسیله میکروارگانیسم ها:
آنتی بیوتیک ها به طور کل از سه منبع بزرگ بدست می آیند. این منابع عبارت اند از:
1) میکروارگانیسم ها 2) مصنوعی: از طریق روشهای مصنوعی 3) نیمه مصنوعی: به این معنا که قسمتی از مولکول توسط عمل تخمیر از یک میکروارگانیسم تولید می شود و سپس محصول بدست آمده توسط یک روش شیمیایی، تغییر یافته یا اصلاح می گردد که تعدادی از پنی سیلین ها و سفالوسپورین ها از این طریق بدست می آیند.
همانطور که گفته شد در تولید آنتی بیوتیک ها به وسیله میکرو ارگانیسم ها: قارچ ها، کپک ها، باکتریها و ... شرکت دارند.
روش های گوناگونی برای تولید آنتی بیوتیک ها به وسیله میکروارگانیسم ها وجود دارد.
الف) روش های جدا کردن و تفکیک:
1) در یکی از روش های جدا کردن میکروارگانیسم های مولد آنتی بیوتیک مقدار معینی را از خاک گرفته و در محیط آگار غذایی کشت داده و آن را در حرارت مناسب برای رشد باکتری ها قرار می دهند. میکروارگانیسم هایی که ضد میکروب هستند و می توانند از رشد باکتریهای مضر جلوگیری کنند در اطراف خود هاله هایی را بوجود می آورند و مانع رشد باکتریها در اطراف خود شده و یا آنها را می کشند. از این قبیل میکروارگانیسم ها کشت خالص تهیه می کنند و سپس مواد (آنتی بیوتیک ها) را از آن استخراج می نمایند.
2) در روش دیگر قبلاً باکتری معینی را در محیط آگار کشت می دهند و بعد از دو روز اتووگذاری در حرارت 37-28 درجه سانتی گراد، ذرات خاک را روی آن ریخته و بار دیگر در اتوو می گذارند تا هاله ها بوجود آیند.سپس مشاهده می کنند کدام میکروارگانیسم هاله وسیعی را در اطراف خود بوجود می آورد و بعد از سنجش های متعدد کشت حاصل را صاف نموده و مایع آنتی بیوتیک را استخراج می کنند.
الف)سنجش قدرت ضد باکتریایی و قارچی: برای سنجش این مورد به روش زیر عمل می کنند: حیوانی آزمایشگاهی مانند موش و یا جنین جوجه را با ویروس آلوده کرده و عملکرد آنتی بیوتیک بدست آمده از کشت را روی آن بررسی می کنند. و اما برای جلوگیری از کشف مجدد آنتی بیوتیک هایی که قبلا کشف شده اند باید هویت عصاره خام آن را تعیین کرد. سنجش جذب اشعه ی ماوراء بنفش و مادون قرمز، سنجش نقطه ذوب و ... برای شناخت آنتی بیوتیک ها موثر است.
ب) روش خالص کردن آنتی بیوتیک: اولین مرحله جدا کردن میکروارگانیسم مولد آنتی بیوتیک از محیط کشت است. سپس با صافی مایع را صاف می کنند و سپس به وسیله دستگاه تخمیر آنتی بیوتیک را که به صورت محلول است جمع آوری می کنند. بعنوان مثال تولید پنی سیلین از این طریق بدست می آید.
برای مثال کشت پنی سیلین را بررسی می کنیم.
پنی سیلین ها مجموعه ای از 3 اسیدآمینه هستند: 1) آلفا آمینوآدیپیک a-Amino adipic Acid 2) –l والین L-valin 3) –l سیستئین L-sistein
میکروارگانیسم هایی که قادرند پنی سیلین تولید کنند دو نوع اند: 1) میکروارگانیسم هایی که آنتی بیوتیک های غیر قطبی تولید می کنند نظیر پنی سیلیوم گریزوژنوم که محلول در چربی می باشند و با افزودن ریشه های جانبی مختلف به آن انواع مختلفی از پنی سیلین تولید می شود که دارای اهمیت صنعتی نیز هستند نظیر پنی سیلین G و پنی سیلین V میکروارگانیسم هایی که فقط پنی سیلین نوع N تولید می کنند و از محصولات جانبی آن می توان به سفالوسپورین اشاره کرد.
چگونگی عملکرد فرمانتور (تخمیرکننده صنعتی):
میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها و مخمرها قادر به تولید انواع مختلفی مواد مفید برای انسان ها هستند.پنی سیلین، انسولین و آنزیم های پودرهای شست و شو، تنها سه مورد ازا ین مواد مفید هستند، برای دستیابی به مقدار زیاد این محصولات، باید میکروب ها را در مقادیر زیاد کشت داد.
یکی از تخمیر کننده ها (فرمانتور) در شکل ( 14 ) نشان داده شده است. بدنه ی تخمیر کننده از فولاد ضد زنگ و به شکل یک ظرف بزرگ طراحی شده است. درون ظرف نیز از یک محیط کشت پایه ی مناسب پر می شود.پس از طی 24 ساعت اول، قارچها سریع رشد می کنند.سپس غلظت قندهای موجود در محیط کشت کاهش می یابد و در این حالت قارچها پنی سیلین تولید می کنند.پس از حدود یک هفته غلظت پنی سیلین در محیط کشت به حداکثر می رسد. سپس محصول جمع آوری و تصفیه می شود. محیط کشت مایع را از فیلترهای مخصوص عبور می دهند و قارچ ها پشت فیلتر می مانند و پنی سیلین نیز از محیط کشت استخراج می شود.
این محیط کشت نوعی مایع غذائی و قند همراه با برخی مواد دیگراست که به  تکثیر سریع میکروب ها کمک می کنند.  برخی میکروب ها فقط نیازمند کربوهیدرات ها و مواد معدنی هستند و برخی دیگر به پروتئین ها و ویتامین ها نیز نیازمندند. اغلب قارچ ها برای رشد و تکثیر سریع نیازمند کربوهیدرات ها، مواد معدنی و ویتامین ها هستند، در حالی که مخمرها فقط به قند و مواد معدنی نیاز دارند. نوع خاصی میکروب به این محیط کشت پایه اضافه می شود تا میکروب ها در آن به رشد و تکثیر بپردازند. درون تخمیر کننده، برای به گردش درآمدن کشت و ساکن نبودن آن، هم زن های پره مانندی وجود دارد که توسط یک موتور به چرخش درمی آیند. در حین تخمیر میکروبی انرژی زیادی ایجاد می شود، این انرژی باعث گرم شدن محیط کشت می شود، بنابراین بدنه دستگاه باید خنک شود. پس از اتمام کار، مخلوط درون ظرف توسط شیری که در پایین ظرف است جمع آوری می شود سپس محصول را از کل مخلوط جدا و آن را خالص می کنند.
 
در این مرحله لازم است با کشت دادن و روش های آن آشنا شویم.
روش های کشت بسته و کشت پیوسته:
 پس از گذشت مدت زمان لازم جهت رشد و تکثیر میکروب ها و تولید محصول، باید محصول را از مخلوط موجود درون تخمیرکننده جدا کرد، برای این کار دو روش عمده وجود دارد.اگر پس از استخراج محصول، دستگاه را بشوییم و کلیه مراحل را، برای کشت بعدی، از اول آغاز کنیم، این روش را (کشت بسته) می گویند. این روش قدیمی است.
روش جدید و پیشرفته تر استفاده از یک لوله یا مجرای تخیله کننده در دستگاه تخمیرکننده است، یعنی یکبار دستگاه را آماده می کنند تا، پس از گذشت زمان لازم، محصول تولید شود، سپس محتویات درون دستگاه مدام توسط لوله ی تخلیه کننده به بیرون هدایت می شود و محصول نیز به طور مداوم استخراج می شود. به همان سرعتی که محتویات از دستگاه تخلیه می شود، باید محیط کشت جدید به دستگاه اضافه شود تا حجم کلی ثابت باقی بماند که به این روش کشت پیوسته گفته می شود. این سیستم به طور کامل خودکار است و شبانه روز فعالیت دارد.
 
تولید صنعتی پنی سیلین نمونه ای از کشت بسته است. در توضیح می توان گفت :
یک مقدار اولیه از قارچ پنی سیلیوم به محیط کشت مایع در دستگاه تخمیرکننده اضافه می شود. این محیط کشت حاوی انواع مختلف قندهاست. دمای محیط نیز همواره باید 24 درجه سانتی گراد ثابت باشد. تراکم و میزان اکسیژن محیط نیز باید با دقت کنترل شود. محیط پنی سیلین بستگی به دو عامل دارد: یکی به تراکم اکسیژن و دیگری به غلظت قندهای مختلف موجود در محیط کشت.
بخش 4) آنتی بیوتیک ها در صنعت و اقتصاد
آنتی بیوتیک ها در صنعت: همانطور که گفته شد آنتی بیوتیک ها محصولات متابولیسم ثانویه هستند که از رشد میکروارگانیسم های (پاتوژن) دیگر جلوگیری می کنند، حتی در غلظت های پایین.ممانعت از رشد میکروارگانیسم ها توسط دیگر میکروارگانیسم ها در کشت مخلوط، مدّت زمان زیادی است که شناخته شده است. و این موضوع از زمان فلمینگ و کشف پنی سیلین تا زمان جنگ جهانی دوم خیلی جدی گرفته نشد و در زمان جنگ جهانی دوم تقاضا برای معالجه زخمهای عفونی، به توسعه ی فرآیند تولید پنی سیلین و آغاز تحقیقات آنتی بیوتیک صنعتی انجامید. امروزه این فعالیت ها مهم ترین زمینه در میکروبیولوژی صنعتی است. برنامه های وسیع گزینش در تمام کشورهای صنعتی برای افزایش شمار آنتی بیوتیک ها تداوم دارد. در این رابطه تخمین زده می شود که سالانه 100 تا 200 ترکیب جدید آنتی بیوتیک کشف گردد.
آنتی بیوتیک ها در اقتصاد:
تولید جهانی آنتی بیوتیک ها بالغ بر 000/100 تن در سال است و درآمدهای ناخالص برآورد شده برای سال 1980 حدود 2/4 بیلیون دلار بوده است.از نظر فروش سفالوسپورین در مقام اول سپس آمپی سیلین و تتراسیکلینها در مکان های بعدی قرار دارند.

میکروبیولوژی صنعتی و میکروارگانیسم ها ( بیو تکنولوژی ) :
بیوتکنولوژی را تحت عنوان کاربرد سلول زنده (میکروارگانیسم ها) ، سیستم ها با فرآیند های زیستی در صنایع تولیدی و خدماتی تعریف کرده اند. در واقع بیوتکنولوژی بر یک پارچگی  میکروب شناسی، زیست شناسی، مهندسی شیمی و کامپیوتر تاکید می ورزد. میکروبیولوژی صنعتی یا همان تکنولوژی میکروبی زیر شاخه ای از بیو تکنولوژی است که در زمینه ی میکرو ارگانیسم  ها مطالعه می شود. تکنولوژی صنعتی با پروژه هایی چون تخمیرهای الکلی شروع شده است. نظیر تولید شراب و آبجو و ادامه ی آن باعث گسترش پروژه های تولیدی ترکیبات داروئی ، غذائی، شیمیایی و دیگر کاربردهای میکروارگانیسم به خصوص در صنعت همانند استخراج نفت، کشاورزی، تصفیه فاضلاب ها و ... شده است.
در بیو تکنولوژی جدید، میکروبیولوژی صنعتی لازم است که با مهندسی ژنتیک همکاری داشته باشد تا بتوانند از میکرو ارگانیسم های مناسب در صنعت های گوناگون  استفاده کنند همانند :
 1) بیو تکنولوژی میکروبی در صنایع غذایی (لبنی و افزودنی)
 2) بیولوژی در صنایع کشاورزی. 3) بیو تکنولوژی میکروبی در استخراج  صنایع نفتی و ...
4) بیو تکنولوژی میکروبی در محیط زیست و تولید انرژی و پاکسازی آب و هوا .

فصل سوم:
نقش میکروارگانیسم ها در صنعت (بیوتکنولوژی)
بخش 1) دیگر مواد حاصل از متابولیک میکروارگانیسم ها
بخش 2) کاربرد میکروارگانیسم ها در صنایع غذایی و شیمیایی
بخش 3) کاربرد میکروارگانیسم ها در تصفیه ی فاضلاب ها و حفاظت از محیط زیست
بخش 4) کاربرد میکروارگانیسم ها در کشاورزی
بخش 5) کاربرد میکروارگانیسم ها در استخراج منابع  و معادن (نفت)


بخش 1) دیگر مواد حاصل از متابولیک میکروارگانیسم ها
در این قسمت به دیگر مواد حاصل از فعالیت متابولیک میکروارگانیسم ها می پردازیم.
الکل: الکل ها گروه دیگری از مواد هستند که توسط میکرو بها تولید شده و در صنایع داروئی مصارف فراوانی دارند. این مواد به عنوان حلال، ضد عفونی کننده و در برخی موارد به عنوان جزئی از داروهای ترکیبی مورد استفاده قرار می گیرند. به تبدیل بی هوازی گلوکز یا قندهای دیگر به الکل اتیلیک، تخمیر گفته می شود. تولید اتانول (نوعی الکل) امروزه به روش بیولوژیک انجام گرفته و نخستین بار، امیل کریستین هانسن – گیاه شناس دانمارکی – این موضوع را کشف کرد که مخمرها سبب تولید الکل اتیلیک می شوند. در سال 1893 (استون) و (بوتانول) یا (بوتیل الکل) که دو کربن از اتانول بیش تر دارد، به عنوان حلال و یا در ساخت عطرها به کار گرفته شد. و استون نیز به عنوان حلال در صنایع مختلف به کار گرفته شد. برای تولید این دو ماده که از قند – که به پیروات تبدیل می شود – از هر کدام یک مولکول تولید می شود. روش پتروشیمیایی و بیولوژیک برای تولید آن با هم رقابت دارند که از روش مشکل و پر هزینه شیمیایی کمتر استفاده می شود.
گلیسرول: این ماده یک الکل سه عاملی است که به عنوان محیط پایه و یا حلال در صنایع داروئی مورد استفاده قرار می گیرد و تولید میکروبی آن از جنگ جهانی اول شروع شد. در این زمان انگلستان مانع ورود روغن های گیاهی به آلمان شد. روغن های گیاهی منبع اصلی تولید گلیسرول بود که در ساخت مواد منفجره به کار می رفت. بنابراین آلمانی ها با تلاش فراوان موفق شدند در مدت کوتاه این ماده را از تخمیر گلوکز با استفاده از مخمرها بدست آورند.
ویتامین ها: ویتامین ها به دو دسته ی محلول در آب و چربی تقسیم می شوند و به دسته ای از مواد آلی گفته می شوند که فاقد نقش انرژی زائی و ساختمانی در بدن است. کمبود ویتامین در رژیم غذایی افراد باعث بروز اختلال های شدید متابولیکی می شود.
و اما روش ساخت میکروبی ویتامین ها: ویتامین B12، برای اولین بار در سال 1950 از طریق کشت استرپتومایسین گریزئوس به عنوان یک فرآورده ی جانبی استرپتومایسین بدست آمد. پس از باکتری های دیگری نظیر پسودوموناس از آن ها استفاده شد و دنیتریفیکانس برای تولید صنعتی آن به کار رفته شد. ویتامین B2 و ریبوفلاوین، اولین بار در سال 1897 از شیر جدا گردید ولی نقش ویتامینی آن در سال 1920 کشف گردید. (زرد رنگ است)
این ویتامین به صورت آزاد فقط در شیر و شبکیه چشم وجود دارد و در صنعت از قارچ ارموترکلوم اشبی نیز برای تولید آن استفاده می شود.
اسیدهای آمینه: توسط سویه های مختلف باکتری ها و ... مانند کورینه باکتریوم و میکوباکتریوم و ... تولید می گردند. از این گروه مواد مانند: گلوتامات، لیزین و فنیل آلانین به عنوان دارو در صنایع داروئی استفاده می شود.
پلی ساکاریدهای میکروبی: صنایع نفتی بزرگترین بازار بالقوه و منحصر به فرد پلی ساکاریدهاست. پلی ساکاریدهائی مانند: صمغ گزانتان که توسط گزانتوموناس کاچسترسیس تولید شده و در صنایع داروئی استفاده می شود. دلکستران از پلی ساکاریدهاست که به عنوان افزاینده ی حجم خون به کار می رود. و کاربرد آن در صنعت داروسازی به عنوان پوشش کپسول ها و قرص هاست. دلکستران توسط لوکونوستوک فرونتروئیدس تولید می شود.
استروئیدها: تعدادی از هورمون های انسانی استروئیدی هستند. چون تعدادی از استروئیدها مصرف داروئی دارند از میکروب ها برای تولید آن ها استفاده می شود. به  عنوان مثال کپک ریزوپوس آریزوس می تواند پروژستون را هیدروکسیله نماید.
مواد فعال فارمالوژیک: این مواد که در صنایع داروئی حائز اهمیت اند به روش های مختلفی از منابع گیاهی بدست می آیند و به صورت صناعی ساخته می شوند. اما دانشمندان اخیرا آن ها را از میکروب ها بدست آورده اند. برای مثال: مونیولین (کاهنده ی کلسترول خون) از آسپرژیلوس ترئوس و یا آلکالوئید از ویسپس پورپوره آ بدست می آید.
بخش 2) کاربرد میکرو ارگانیسم ها در فرآورده های غذایی و شیمیایی:
کاربرد میکروارگانیسم ها در صنایع غذایی:
بسیاری از غذاهایی که می خوریم، به وسیله انواع خاصی از باکتریها پردازش شده اند، مثلا غذاهایی که تخمیری نامیده می شوند به کمک باکتریها تولید می شوند. از این مواد غذایی می توان ماست و پنیر و سرکه را نام برد. و همچنین در نگهداری غذا و پیش گیری از غفونت در غذاها و بویژه در تهیه شراب، آبجو و پروتئین های مصنوعی میکروارگانیسم ها از جمله باکتریها و مخمرها دخالت فراوان دارند.
در واقع مبدا کشف مخمر که نوعی میکروارگانیسم است از مواد غذایی شروع شد و به این ترتیب که لوئی پاستور توجه زیادی به فاسد شدن آبجو و شراب نشان داد و میکروارگانیسم های مولد بیماری آبجو و شراب را کشف نمود. در سال 1845 برکلی  اثبات کرد که آفت سیب زمینی ایرلندی ، نوعی قارچ است که آسیب زیادی به اقتصاد  ایرلند می رساند. در سال 1836 باسی  ابراز داشت که قارچها عامل مولد بیماری در حیوانات هستند و در سال  بعد، شوانلین  ثابت کرد که قارچها عامل برخی از بیماری های پوستی در انسان هستند.
به کار گیری میکرو ارگانیسم ها در تهیه ی موادلبنی و غذایی:
شیر: شیر امولسیون پیچیده ای از پروتئین ، چربی، قند و موادمعدنی است. برای مثال شیر گاو: 87% آب، 5/3% چربی، 5/3% پروتئین و 5% لاکتوز دارد. محصولات بدست آمده از تخمیر شیر، مزه های متفاوت دارند و به علت داشتن آب کمتر نسبت به شیر مقاومتشان در برابر عوامل فساد بیش تر  است ،  تخمیر شیر در شرایط دمائی مناسب صورت می گیرد و بسته به نوع مخمر، نوع فرآیند و محصول متفاوت است و در این شرایط میکروارگانیسم ها نقش موثری دارند . ارگانیسم های عمده ای که شیر را به محصولات لبنی فرعی تبدیل می کنند، شامل لاکتوباسیلوس ها و اسپرپتوکوک ها هستند. از مهم ترین استرپتوکوک ها می توان  « استرپتوکوکوس لاکتیل» و « کروموریس» و «توموفیلوس» را نام برد.
لاکتیل در C  o 28 به سرعت در شیر رشد و آنرا ترش می کند . متوقف شدن و غیر فعال شدن باکتری های + g ، به وجود آمدن یک انتی بیوتیک قوسی به نام نیسین بستگی دارد.
و اما لاکتوباسیلوس ها، لاکتوباسیل ها گونه مهم این خانواده، میله ای شکل باریک، دراز ، + g اند و بدون اسپور که در تهیه ی مواد فرعی لبنی نقش مهمی دارند.
پنیر و فرآیند رسیدن آن:
پنیر فرآورده ای است که در نتیجه ی انعقاد شیر گاو، گوسفند، بز و ... بدست می آید . شیر مورد استفاده با یکی از روش ها پاستوریزه شده و با استفاده ی فراوان از باکتری ها و مایه پنیر روند تولید پنیر آغاز می شود. فرآیند تولید پنیر، تخمیری و آنزیمی است که در این بخش به شرح چگونگی آن می پردازیم. اما ابتدا لازم است با مفهوم بیو شیمیایی آشنا شویم. بیوشیمی یک نوع تبدیل است که بر روی ترکیبات لخته به وسیله ی آنزیم ها انجام می شود.
1) تهویه: مرحله اول است که در آن اکسیژن لازم برای میکروب فراهم می شود
2) آب  یا رطوبت: با میکروارگانیسم ها د ر محیط مرطوب بهتر رشد می کنند.
3) دما، عاملی است که رشد میکروارگانیسم ها را تنظیم می کند. مثلا : در مرحله اول دما را  کم می کنند تا باکتری های لاکتیک فعالیت کنند و در مرحله دوم به منظور رشد باکتری های  پروپیونیک برای ایجاد طعم مطلوب و پیدایش سوراخ های چشمی میزان دما را افزایش می دهند.
4) PH ، عامل موثر در تکثیر و فعالیت بیوشیمیایی میکروارگانیسم هاست که آن را مرتب تنظیم می کنند. به طور کلی باکتری های لاکتیک ، میکروارگانیسم های ثانویه ، مخمرها و قارچ ها و ... در رسیدن پنیر نقش دارند.
ماست و کره: در تهیه ماست باکتری های استرپتوکوکوس ترموفیلوس و لاکتو باسیلوس بولگاریکوس نقش دارند. و در مورد کره می توان گفت که: طعم آن توسط میکروارگانیسم ها ایجاد می شود. پس از تهیه ی کره به آن اسید سیتریک می زنند و مخلوطی از دو باکتری لوکونوستوک سیتروروم و استرپتوکوکوس کرموریس را به آن اضافه می کنند.
پنیر پیتزا : به شیر پاستوریزه میکروارگانیسم هایی نظیر استرپتوکوکوس ترموفیلوس و لاکتوباسیلوس بودگاریکوس می افزایند.
سرکه: در ادبیات انگلیسی و فرانسوی به آن شراب ترش گفته می شود. سرکه  شیمیایی مایعی است که یا به طور مستقیم از طریق تخمیر الکلی مواد قندی و یا به طور کلی از سیب و انگور و در ایران از مویز تولید می شود.
روش سنتی آن یعنی استفاده از تخمیر این میوه ها (قند) در خمره ها است و لی امروز روش سریع تهیه ی آن استفاده از ژنراتور فرینچ است و در آن از میکروارگانیسم های استوباکتری نظیر: استوباکتراستی و استو باکترانسنس و استوباکترگزیلینیوم استفاده می شود.
پروتئین: اگر چه امروزه بسیاری از میکروارگانیسم ها مانند بعضی از مخمرها ، کپک ها و ... برای انسان قابل مصرف و مهم شده اند، ولی از میان آن ها مخمرها ارزش تولیدی غذائی بیش تری دارند. در زمان جنگ جهانی دوم ، آلمانی ها بعد از آن که به کمبود پروتئین و ویتامین در رژیم غذایی جامعه خود پی بردند، نوعی کپک به نام ژئوتریکوم کاندیدوم را برای مصرف غذائی  تولید کردند. بعد از جنگ جهانی، انگلیسی ها نیز کارخانه ای را برای تولید مخمر خوراکی در جامئیکا تاسیس کردند. در حال حاضر نیز کارخانه هائی را برای تولید مخمرهای خوراکی در آلما، سوئیس و فنلاند ساخته اند.
میکرو ارگانیسم های مختلفی مانند مخمرها، باکتری ها، قارچها و جلبک ها در  تولید پروتئین نقش دارند باکتری ها نقش بسیار مهمی در تولید پروتئین دارند. از جمله فوائد تولید میکروبی پروتئین توسط باکتری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1) باکتری ها توان رشد روی انواع زیادی از مواد را دارند.
2)دارای مقادیر زیادی پروتئین اند.
3) مدت زمان تکثیر آن ها کوتاه است.
با این حال به دلیل های بسیاری مخمر بهتر از باکتری است و استفاده از باکتری نیز محدودیت هائی دارد. استفاده از مخمر: 1) مقبولیت عمومی بیش تری دارد. 2) برداشت از آن ها به دلیل اندازه ی بزرگ و  تمرکزساده است 3) موادی رشد می کنند که دارای PH پایین اند 4) دارای پروتئین و ویتامین ها ی گروه  B (ریبوفلاوین و ...) است.
و ارزش غذایی پروتئین تک سلولی بر حسب میکروارگانیسم ها مورد استفاده است.
این مخمر خوراکی با داشتن پروتئین و ویتامین گروه B بسیار با ارزش است. در کل مخمرهای غذایی دارای مقادیر مختلف ویتامین های ریبوفلاوین، بیوتین، نیاسین ، اسید پانتوتنیک، کولین ، پیرید و لکسین، استرپتو جنیس و ... هستند.
اسید گلوتامیک : برای جلوگیری از تولید بیش از اندازه ی یک ماده در میکروب ها، مکانیسم کنترل متابولیک وجود دارد، و در صورت عدم وجود این مکانیسم ها ، محصولی بیش از حد مورد نیاز ارگانیسم ها تولید می شود. بر پایه ی این واقعیت بیولوژیک، برای تولید انبوه یک محصول از میکروب های تولید کننده ای استفاده می کنند که مکانیسم کنترل متابولیک خود را برای یک محصول از دست داده است. بعنوان مثال : بعضی از اشکال جهش یافته ی کورینه ی باکتریوم ، گلوتامیکوم  می تواند 200 برابر لیزین مورد نیاز خود را تولید کند. با افزودن اسید آمینه ی حاصل از این کشت ها به غذای بسیاری از جانورانی که تغذیه آن ها با پروتئین گیاهی که با لیزین  کم است کمبود این ماده هم برای آن ها جبران می شود. اسید گلوتامیک نوعی اسید آمینه است که سویه های کورینه باکترویوم ، آرتروباکتر ، بره وی باکتریوم ، میکروکوکوس کلوتامیکوس و ... آن را تولید می کنند. و هم چنین نمک گلوتامات نیز از آن بدست آمده و برای ایجاد طعم در غذا استفاده می شود.
سالانه افزون بر 300هزار تن اسید گلوتامات از طریق کشت میکروبی بدست می آید .
لیزین، اسید گلوتامیک ، اسید اسپارتیک ، تریپتوفان و ترئو نین اسید آمینه هائی هستند که در مواد غذائی به انواع روش های استفاده ی مختلف مورد مصرف قرار می گیرند . این مواد را میکروارگانیسم های مختلف تولید می کنند. در سراسر دنیا توجه زیادی به فرآیند تخمیر می شود. از سال 1957 تولید لیزین با قارچ صورت پذیرفت.

کاربرد میکروارگانیسم ها در صنایع شمیایی:
آنزیم های میکروبی: آنزیم های دارای منشا میکروبی اثرات گوناگونی داشته و فوق العاده فعال هستند. موارد استفاده آنزیم در صنعت وسیع بوده و به تدریج جایگزین مواد تولیدی توسط گیاهان و جانوران می شوند. از آمیلاز کپک نان در صنعت آبجو سازی و   تهیه ی الکل صنعتی و هم چنین در پختن نا ن استفاده می شود.از فیبرینولیزین که توسط استرپتوکوک تولید و ترشح می شود، برای حل کردن ترومبین در رگ ها ی خونی انسان استفاده می شود واز پروتئیناز میکروبی برای زدودن موی پوست در دباغی و لکه گیری لباس استفاده می شود. از آنزیم های هیدرولیز کننده ی سلولز برای تصفیه ی آب میوه و صنعت آبمیوه سازی استفاده می شود. در صنعت شیمیایی از آنزیم های میکروبی هم چنین برای تهیه آلکالوئیدها، پلی ساکاریدها و استروئیدها استفاده می شود.
یکی از پروتئینازها (پاک کننده ی لباس) به نام عامی ستوبتالیزین از باسیلوس موتبیلس (g+  اسپوردار) گفته می شود. کارشناسان شیمی از آنزیم های میکروبی برای ف سایت رشته صنایع شیمیایی...

ما را در سایت سایت رشته صنایع شیمیایی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علیرضا فرزادنیا chemis بازدید : 251 تاريخ : شنبه 31 ارديبهشت 1390 ساعت: 13:38

احتمالا تا به حال کلمه فایروال (Firewall) یا دیواره آتش را زیاد شنیده باشید. اما بسیاری از ما هنوز درک درستی از چیستی و فایده آن نداریم. به همین دلیل بهتر است قبل از هر چیزی به معرفی فایروال بپردازیم. در یک تعریف پایه و نسبتا کامل می توان گفت: فایروال یک برنامه نرم افزاری و یا قطعه سخت افزاری قابل نصب بر روی کامپیوتر است که می تواند  از حمله به سیستم، هنگام استفاده از اینترنت، جلوگیری کند. فایروال (دیوار آتشین) اولین برنامه ای است که اطلاعات ورودی را می بیند. همچنین این برنامه آخرین بدرقه کننده اطلاعات (دیتاها) هنگام خروج از کامپیوتر است. همانند یک گارد امنیتی، جلوی ورودی ساختمان می ایستد و تصمیم می گیرد چه افرادی وارد شوند و چه کسانی حق خروج دارند. فایروال تمامی اطلاعات ورودی و خروجی را دریافت، بازرسی و بر حسب مورد از عبور آنها جلوگیری می کند.


احتمالا تا به حال کلمه فایروال (Firewall) یا دیواره آتش را زیاد شنیده باشید. اما بسیاری از ما هنوز درک درستی از چیستی و فایده آن نداریم. به همین دلیل بهتر است قبل از هر چیزی به معرفی فایروال بپردازیم. در یک تعریف پایه و نسبتا کامل می توان گفت: فایروال یک برنامه نرم افزاری و یا قطعه سخت افزاری قابل نصب بر روی کامپیوتر است که می تواند  از حمله به سیستم، هنگام استفاده از اینترنت، جلوگیری کند. فایروال (دیوار آتشین) اولین برنامه ای است که اطلاعات ورودی را می بیند. همچنین این برنامه آخرین بدرقه کننده اطلاعات (دیتاها) هنگام خروج از کامپیوتر است. همانند یک گارد امنیتی، جلوی ورودی ساختمان می ایستد و تصمیم می گیرد چه افرادی وارد شوند و چه کسانی حق خروج دارند. فایروال تمامی اطلاعات ورودی و خروجی را دریافت، بازرسی و بر حسب مورد از عبور آنها جلوگیری می کند.

حمله به کامپیوتر شما از روش های مختلفی انجام می شود. برای مثال این حمله می تواند یک فایل مثلا صوتی یا تصویری باشد که هنگام اجرا باعث بسته شدن و کرش نرم افزار پخش صدا و تصویر کامپیوتر می شود. اما در حقیقت با چنین شکلِ اجرا شدن، یک در پشتی (Back Door) بر روی سیستم ایجاد می شود که در واقع یک راه دسترسی به کامپیوترتان خواهد بود.

برخی اوقات هم ممکن است حمله به صورت درخواست های پیاپی برای انجام یک کار خاص از طرف یک کامپیوتر آلوده باشد که می تواند باعث قفل و کرش کردن سیستم عامل تان شود. به این شیوه، حمله ی DoS می گویند. برای جلوگیری از این حملات لازم است که ایرادهای امنیتی سیستم عامل و برنامه های کاربردی تان توسط برنامه نویسان آنها کنترل و بسته شوند. اما گاهی پیش می آید که قبل از توسعه دهنده و نویسنده برنامه، یک هکر به چنین باگ ها و سوراخ های امنیتی ناشناخته ای بر می خورد و از آنها حداکثر سوء استفاده را می کند.

کار فایروال این است که سوراخ های امنیتی شناخته شده را ببندد و تا حد امکان طبق الگوریتم های مشخص جلوی نفوذ از طریق نقاط آسیب پذیر ناشناخته سیستم را هم بگیرد. سیستم کاری فایروال به دو شیوه است: یکی فایروال داده های ورودی یا Inbound Firewall که اجازه ورود اطلاعات تایید نشده به شبکه را نمی دهد، تا کد مخربی وارد شبکه نشود. دیگری فایروال داده های خروجی یا Outbound Firewall است که اجازه خروج اطلاعات غیر معمول از شبکه به اینترنت یا شبکه دیگر را نمی دهد، زیرا فرض بر این است که همه ی کامپیوترها آلوده اند و اطلاعات خروجی توسط بدافزارها تولید و ارسال می گردند. البته برای امنیت بیشتر، استفاده از فایروال هایی با هر دو قابلیت توصیه می شود.

توجه داشته باشید که فایروال ها بی نقص و عالی عمل نمی کنند و نمی توانند جلوی همه ی خطراتی که کامپیوتر شما را به یک قربانی فعالیت های خرابکارانه تبدیل می سازد، بگیرند. اما تا حد بسیار زیادی شانس خرابکارها را کم کرده و شما را از بسیاری خطرات نجات می دهند.

انواع مختلف فایروال های سخت افزاری معمولا فقط در مراکز بزرگ اداری، تجاری و یا امنیتی مورد استفاده قرار می گیرند و معمولا به دلیل قیمت بالا و شیوه ی کاربری دشوار، برای استفاده های شخصی و کاری کوچک عملا کاربردی ندارند. به همین دلیل در اینجا فقط به معرفی و ذکر خصوصیات برخی از فایروال های نرم افزاری می پردازیم که نسخه رایگان هم داشته باشند.

اولین توصیه ما برای مقابله با حملات اینترنتی استفاده از فایروال خود سیستم عامل است. ویندوز ایکس پی، ویستا و 7 همراه با نسخه رایگانی از فایروال مایکروسافت عرضه شده اند که امنیت مناسبی را برایتان فراهم می کنند. فقط حواس تان باشد که هیچگاه آنها را غیر فعال نکرده و یا در صورت عدم آگاهی لازم، تنظیمات پیش فرض شان را تغییر ندهید.

در ویندوز از طریق قسمت کنترل پنل می توان در پنجره ی Security Center، فایروال را خاموش یا روشن کنید. برای انجام تنظیمات مورد نظر هم، در کنترل پنل، صفحه ی Windows Firewall را باز کنید.

اما اگر فکر می کنید به امنیتی بیش از فایروال داخلی ویندوز نیاز دارید، برنامه های رایگان فراوانی در اختیار شما هست که به دو مورد از نمونه های واقعا خوب آن اشاره خواهیم کرد. ضمن اینکه بد نیست بدانید بعضی شرکت های امنیتی به همراه برخی نسخه های نرم افزارهای آنتی ویروس، یک دیوار آتشین هم قرار داده اند تا یک مجموعه امنیتی را در قالب یک نرم افزار داشته باشید.

ZoneAlarm: یکی از بهترین برنامه های فایروال که تقریبا در بین بقیه رقبا منحصر به فرد عمل می کند، ZoneAlarm است. این نرم افزار در نسخه های مختلف برای کاربردهای متفاوتی تولید شده و نسخه رایگان آن هم از طریق این آدرس قابل دریافت است.

این برنامه با استفاده از چند سرویس امنیتی به هم پیوسته حمایت کامل و جامعی را برای سیستم تان فراهم می آورد. این برنامه شامل یک فایروال، نرم افزار کنترل برنامه ها، و قفل اینترنتی است که به شکل پویا و روانی سطوح امنیتی و دسترسی مختلفی را برای تان فراهم می آورد.

امکان قفل اینترنتی آن می تواند هنگامی که از اینترنت استفاده نمی کنید و یا پای کامپیوترتان نیستید، دسترسی آن به اینترنت را قطع کند. این ویژگی را هم می توان به صورتی تنظیم کرد که با شروع محافظ صفحه ی نمایش فعال شود و هم می توان مدت زمان بدون استفاده ماندن کامپیوتر را تعیین کرد تا ارتباط را به صورت خودکار قطع کند. این برنامه همچنین با کنترل دائمی سیستم عامل، مواظب فعالیت برنامه ها و دسترسی آنها به اینترنت است و بدون اجازه شما هیچ برنامه ای امکان اتصال به اینترنت را ندارد. همچنین هنگامی که فردی برای دست یابی به سیستم شما تلاش می کند، Zone Alarm، شما را مطلع کرده و آی پی مورد استفاده وی را هم در اختیارتان می گذارد.

Comodo: این برنامه به راحتی نصب شده و تنظیمات چندان پیچیده ای هم ندارد. کومودو یکی از بهترین برنامه های امنیتی است که به صورت رایگان عرضه شده و برنده بسیاری از جوایز بوده است. این فایروال با سیستم بسیار جالب و موثری به نام  DDP با برنامه های نصب شده بر روی سیستم عامل برخورد می کند، به گونه ای که اگر نرم افزاری را نشناخت و یا از امنیت دسترسی آن به اینترنت مطمئن نبود، آن را در لیست برنامه های متخاصم قرار داده و از دسترسی آن به شبکه و اینترنت جلوگیری می کند. با این کار توان مقابله با بسیاری از تهدیدات و ضعف های ناشناخته ی امنیتی را هم به دست آورده است که حتی هنوز به عنوان یک باگ امنیتی نیز شناسایی نشده اند. کومودو به صورت خودکار به روز رسانی می گردد و همچنین امکان شخصی سازی تنظیمات و شیوه اعلام اخطارها را برای تان فراهم می کند. دانلود کنید...

یکی از سوالاتی که ممکن است برای بسیاری مطرح باشد، این است که آیا علیرغم به روز بودن تمامی برنامه ها و سیستم عامل، باز هم نیازی به استفاده از فایروال است؟

پاسخ این است که مطمئنا شما به استفاده از فایروال نیاز دارید، زیرا ممکن است حتی با نصب همه آپدیت های امنیتی و به روز رسانی سیستم، باگ و نقاط آسیب پذیری در برنامه ها و سیستم عامل کشف شود که عرضه بسته و به روزرسانی امنیتی آن روزها و حتی ماه ها طول بکشد. حتی برخی از هکرهای زرنگ همان روز کشف و اعلام یک ایراد امنیتی، از آن سوءاستفاده کرده و کامپیوترها را مورد حمله قرار می دهند. از طرف دیگر فایروال ها به عنوان نگهبان های درهای ورودی و خروجی اطلاعات می توانند یک مرحله امنیت کامپیوتر شما را ارتقاء دهند.

در کنار آن شرکت های سازنده فایروال بسیار سریع تر از شرکت های توسعه نرم افزار می توانند در مقابل یک آسیب پذیری عکس العمل نشان دهند، زیرا تنها کافی است که به بخش آسیب پذیر و برنامه های مرتبط با آن اجازه تبادل اطلاعات با شبکه و اینترنت را ندهند. همچنین فایروال با جلوگیری از هرگونه تبادل اطلاعات مشکوک، در بسیاری از مواقع جلوی وارد آمدن آسیب از طریق ایرادهای نرم افزاری که بعدها شناخته و حل می شوند را می گیرد.

به طور خلاصه فراموش نکنید که فایروال ها از اجزای بسیار مهم و جدایی ناپذیر برای حفظ امنیت شما هستند و داشتن یک فایروال فعال و به روز هیچ گاه نباید فراموش شود. اگر در کار با کامپیوتر و اینترنت مبتدی هستید، توصیه می کنیم که از فایروال داخلی خود سیستم عامل ویندوز استفاده کنید. همین الان آن را بررسی کنید تا از فعال بودنش اطمینان حاصل کنید. اگر اطلاعات بیشتری دارید می توانید از فایروال کومودو که در این درس معرفی شد، استفاده کنید و یا اگر تنظیمات بیشتری نیاز دارید و کمی حرفه ای تر هستید استفاده از Zone Alarm را به شما توصیه می کنیم.

سایت رشته صنایع شیمیایی...
ما را در سایت سایت رشته صنایع شیمیایی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علیرضا فرزادنیا chemis بازدید : 254 تاريخ : جمعه 30 ارديبهشت 1390 ساعت: 14:25

همچنان که در نشريات چاپی شکل ظاهری و صفحه بندی آن در جلب مخاطب نقش دارد، در صفحات اينترنت هم نحوه ی همگذاری مطالب در کارکرد آنها تاثير زيادی دارد. اين تاثير به دليل يک تفاوت اساسی ميان خوانش متن چاپی و اينترنتی بارزتر می شود. پژوهش ها می گويند که کاربران اينترنت، قبل و در جريان خواندن، بيشتر از اين که متنی را کلمه به کلمه بخوانند، آن را مرور(اسکن) می کنند و از لابلای آن کلماتی خاص يا جمله هایی بلافاصله نظرشان را جلب می کند.


همچنان که در نشريات چاپی شکل ظاهری و صفحه بندی آن در جلب مخاطب نقش دارد، در صفحات اينترنت هم نحوه ی همگذاری مطالب در کارکرد آنها تاثير زيادی دارد. اين تاثير به دليل يک تفاوت اساسی ميان خوانش متن چاپی و اينترنتی بارزتر می شود. پژوهش ها می گويند که کاربران اينترنت، قبل و در جريان خواندن، بيشتر از اين که متنی را کلمه به کلمه بخوانند، آن را مرور(اسکن) می کنند و از لابلای آن کلماتی خاص يا جمله هایی بلافاصله نظرشان را جلب می کند.

به همين دليل است که توصيه هایی برای خوانش/ مرورِ آسان متن به گزارش نويسان اينترنتی می شود که:

  • کلمات مهم را با استفاده از رنگ يا اندازه ی حروف و يا روش های ديگر برجسته کنند.
  • با ميان تيترهای مناسب مطلب را تقسيم کنند.
  • با فهرست های نقطه ای، نکات برجسته را مشخص کنند.
  • تکه های جالبی از متن را در پنجره های کوچکی بگذارند که چشم گيرتر شود.

اين ملاحظات هر چند ظاهری است و جای اطلاعات اصلی در يک گزارش را نمی گيرد، اما هم به دريافت و فهم مطلب توسط مخاطبان اينترنتی کمک می کند و هم نموداری از دقت گزارشگر در ارائه ی مطلب است که برای ايجاد اطمينان در کاربرها مفيد است.

آنچه به يک گزارشگر آنلاين برای کارآمدتر کردن گزارش اش کمک می کند، مجموعه ای از اطلاعات درباره ی عملکرد کاربرها در صفحات اينترنت است. پژوهشی که دکتر جيکوب نيلسون و مؤسسه ی پژوهشی او در فاصله ی سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ انجام داده اند نتايج جالبی را در اين زمينه ارائه می کند.

به گفته ی آنها به طور متوسط کاربرها حداکثر ۲۸ درصد کلمه ها و به معنای جذب مفهوم آن حتی کمتر، يعنی حدود ۲۰ درصد کلمه ها در يک صفحه ی اينترنتی را می خوانند. اين خوانش همچنان که پيش تر هم اشاره کرديم در حين مرور چشم به صورت اسکن دريافت می شود.

تنها چيزی که اين پژوهش به روشنی نشان نمی دهد تعداد دقيق کلماتی است که خوانده می شود، زيرا هنوز تيم پژوهشی آنها فرمول رياضی دقيقی برای اين محاسبه پيدا نکرده است.

براساس اين پژوهش هر چند در فاصله ی سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ تغييراتی در نحوه ی استفاده از صفحات آنلاين پيش آمده، اما ساختار اصلی آن ثابت مانده است. يکی از تغييرات مهم اين بوده که دکمه ی برگشت به صفحه ی اصلی، که پيش تر دومين احتمال حرکتِ کاربرها بعد از ورود به يک صفحه بوده، به رتبه ی سوم تنزل پيدا کرده و دکمه ی راه اندازی نرم افزارها و افزونه هایی که برای ديدن همه ی مطالب يک صفحه لازم است جای آن را گرفته است.

هنوز اما رفتن به پيوندهای فعالی (Hyperlinks) که در متن گذاشته شده بالاترين جايگاه را در اين زمينه دارد. البته دکمه ی بازگشت به صفحه ی اصلی نيز هنوز با بودن در جايگاه سوم بسيار پر مصرف و از ضرورت های هر صفحه ی اينترنتی است.

در بخشی از پژوهش دکتر نيلسون که با کمک پژوهش ديگری از هارالد واينريخ  تهيه شده، نحوه ی عمل کاربرها در ۵۹۵۷۳ صفحه ی مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. از اين ميان ۱۴۳۳۶ صفحه به دلائل توقف کمتر از چهار ثانيه يا بيش از ده دقيقه و يا داشتن کمتر از ۲۰ کلمه در صفحه از مجموعه صفحه های مورد بررسی حذف شده و نتيجه گيری ها براساس ۴۵۲۳۷ صفحه ی باقی مانده که بين ۳۰ تا ۱۲۵۰ کلمه بوده اند صورت گرفته است. در جدول زير محور عمودی نشان دهنده ی زمان توقف کاربر در يک صفحه و محور افقی نشان دهنده ی تعداد کلمات در هر صفحه است. خط قرمز ميانگين تناسب زمان توقف به تعداد کلمه هاست.

در اين قسمتِ بررسی دکتر نيلسون با توجه به اين نسبت نتيجه گرفته است که هرچه تعداد کلمه ها در صفحه بيشتر باشد، زمان توقف کاربر هم طولانی تر می شود. متوسط دو محور اين جدول نشان می دهد که کاربرها برای خواندن دويست کلمه تقريبا ۳۰ ثانيه و برای خواندن ۱۲۰۰ کلمه نزديک به نود ثانيه در صفحه می مانند.

براساس اين نمودار هر کاربری به طور متوسط ۲۵ ثانيه وقتِ پايه در هر صفحه صرف می کند و برای هر ۱۰۰ کلمه حدود ۴/۴ ثانيه ی ديگر در آنجا می ماند. البته اين ارقام و محاسبات در مورد هر کاربری صادق نيست و فقط وضعيت ميانگين را نشان می دهد.

تعداد متوسط کلماتی که يک نفر با تحصيلات دانشگاهی (در زبان انگليسى) و عادتِ به مطالعه در دقيقه می خواند بين ۲۰۰ تا ۲۵۰ کلمه برآورد شده است. بر اين اساس می توان نتيجه گرفت که کاربرها در اين پژوهش فقط می توانند ۱۸ درصد کلمات را خوانده باشند.

اطلاعات ديگری که بعدا خواهيم ديد نشان می دهد که حتی همه ی اين وقت هم صرف خواندن نشده و بخشی از آن به چرخش در گوشه های ديگر يک صفحه گذشته است.

توجه به اين آمار و ارقام از اين نظر اهميت دارد که به گزارشگر اينترنتی اطلاعاتی در مورد آداب و عملکرد کاربرها می دهد که در تنظيم گزارش ها و تاثير آن تعيين کننده خواهد بود.

يک پژوهش ديگر در مورد گردش چشم و تمرکز کاربرها بر روی صفحه ی اينترنت هم جالب توجه است. در اين پژوهش که بر روی ۲۳۲ کاربر انجام شده، جهت نگاه آنها در هزاران صفحه ی آنلاين به صورت يک نقشه ی حرارتی ضبط شده است.

اين تصويرها، نمايشگر حرکت چشمِ کاربرها در سه سامانه ی متفاوت اينترنتی با محتوا و کاربرهای متفاوت است اما شکلِ کلیِ حرکتِ چشم کاربرها در نقشه ی حرارتی (قرمز نشان دهنده ی تمرکز بيشتر و زرد، آبی و خاکستری به معنی تمرکز کمتر) در هر سه سايت تقريبا يکی است.

نکته ی برجسته ی اين بررسی در عکس بالا اين است که شکل کلی خوانش کاربرها چيزی شبيه حرف F است. در سامانه های فارسی يا عربی، که از راست به چپ نوشته می شوند، همين بررسی شکلی کاملا قرينه ی اين حرف، از راست به چپ، را می سازد.

معنای اين شکل، که حرکت تقريبی چشم کاربرها را نمايش می دهد، اين است که:

  • کاربرها در وهله ی اول با يک چرخشِ افقیِ نگاه در بخش بالاتر صفحه آن را مرور می کنند. حرکتی که خط قرمز بالایی حرف F را می سازد.
  • حرکت بعدیِ نگاه باز هم افقی اما کمی پائين تر و با تمرکزی کمتر است. اين حرکت خط ميانی حرف F را تشکيل می دهد.
  • حرکت بعدی نگاه عمودی به محتوای ستون کناریِ چپ صفحه است، گاهی اين حرکت به آهستگی و با دقت انجام می شود و همين دقت است که خط نسبتا ممتد و عمودی در سمت چپ صفحه را می سازد.

البته اين شکل ها را نبايد به حرکت دقيقِ همه ی افراد در صفحات اينترنت تعبير کرد. بعضی اوقات اين شکل به حرف E شبيه تر می شود. اين نحوه ی خوانش تا حدی نيز تابع طراحی صفحه و جاسازی مطالب در آن است.

در سه نمونه ی بالا، در صفحه ی سمت چپ تکه های داغ تر (قرمز/ بيشتر خوانده شده) دقيقا نشان دهنده ی شکل F  است.

در نمونه ی ميانی که سايت فروش يک کالاست، خط ميانی F پائين تر از معمول قرار گرفته، زيرا در آنجا تصويری از کالای مورد فروش قرار داشته است. تکه ی قرمزی که در گوشه ی راست و بالای صفحه برجسته شده جائی است که دکمه های اضافه کردن کالا به چرخ خريد و دستورِ خريد قرار داشته است.

در نمونه ی سوم (سمت راست)، به علت اين که تيتر دوم مطلب از اولی بلندتر بوده، خط افقیِ ميانی بلندتر از خط بالا شده. جالب اين است که دو تيتر تعداد مشابهی خواننده داشته اند.

جيکوب نيلسون مفهوم اين شکل را اين طور تعبير می کند:

  • کاربرها نوشته ی شما را به طور کامل نمی خوانند. بعضی ها ممکن است با دقت و کامل به يک صفحه نگاه کنند اما آنها استثنا هستند.
  • هر چند پاراگراف اول يک صفحه ی اينترنتی بخت بيشتری برای خوانده شدن دارد اما احتمال خوانده شدن پاراگراف دوم هم به نسبت بقيه ی مطالب يک صفحه چشم گير است.
  • نکته ی ديگر توقف چشم کاربرها بر روی ميان تيترها و سر فصل هایی است که حاوی نوشته و اطلاعات و با حروف برجسته نوشته شده باشند. پژوهش بالا از مکث و دقت چشم کاربرها در اين نقاط در جريان مرورِ کلی (اسکن) صفحه توسط کاربر صحبت می کند.

سایت رشته صنایع شیمیایی...
ما را در سایت سایت رشته صنایع شیمیایی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علیرضا فرزادنیا chemis بازدید : 259 تاريخ : سه شنبه 27 ارديبهشت 1390 ساعت: 21:36

در درس آشنایی با تهدیدهای امنیتی با مهم ترین خطرات دنیای کامپیوتر و اینترنت آشنا شدید. حالا نوبت به مقابله با آنهاست، اینجا به طور خاص به نرم افزارهای Anti Spyware می پردازیم. وقتی در مورد نرم افزار آنتی ویروس صحبت می کنیم اغلب منظور نرم افزاری است که ویروس ها و کرم ها را شناسایی و حذف می کند. اغلب کاربران بین تروجان، کرم و ویروس تفاوتی قائل نیستند و همه را به نام ویروس می شناسند. بیشتر نرم افزارهای آنتی ویروس این بد افزارها را شناسایی می کنند، اما وقتی نوبت به جاسوس افزارها و تبلیغ افزارها می رسد ماجرا متفاوت می شود.


در درس آشنایی با تهدیدهای امنیتی با مهم ترین خطرات دنیای کامپیوتر و اینترنت آشنا شدید. حالا نوبت به مقابله با آنهاست، اینجا به طور خاص به نرم افزارهای Anti Spyware می پردازیم. وقتی در مورد نرم افزار آنتی ویروس صحبت می کنیم اغلب منظور نرم افزاری است که ویروس ها و کرم ها را شناسایی و حذف می کند. اغلب کاربران بین تروجان، کرم و ویروس تفاوتی قائل نیستند و همه را به نام ویروس می شناسند. بیشتر نرم افزارهای آنتی ویروس این بد افزارها را شناسایی می کنند، اما وقتی نوبت به جاسوس افزارها و تبلیغ افزارها می رسد ماجرا متفاوت می شود.

همانطور که در درس های قبلی با جاسوس افزارها آشنا شدید، این نرم افزارها کار سرقت اطلاعات شما را انجام می دهند. اغلب اوقات شما از وجود آن ها بر روی کامپیوترتان اطلاع ندارید اما یکی از علامت های وجود چنین بد افزارهایی کُند شدن کامپیوتر است. بنابراین همیشه نسبت به کاهش سرعت کامپیوترتان حساس باشید. شاید یک نرم افزار مشغول جاسوسی کارهای شما یا سرقت اطلاعات تان است.

در حال حاضر آنتی ویروس هایی در بازار موجود هستند که کار تشخیص و حذف جاسوس افزارها و تبلیغ افزارها را هم انجام می دهند، اما همه ی آنها اینگونه عمل نمی کنند. بنابراین در میان کارشناسان امنیتی این نظریه وجود دارد که برای داشتن امنیت بهتر علاوه بر یک آنتی ویروس مناسب شما به یک نرم افزار ضد جاسوس افزار قدرتمند هم نیاز دارید تا پوشش وسیع تری داشته باشید.

در این درس با چند نرم افزار مفید، رایگان و قدرتمند از این دسته آشنا می شوید. می توانید یکی از آنها را انتخاب و بر روی کامپیوتر شخصی تان نصب کنید.

Ad-Aware
این نرم افزار یکی از بهترین انتخاب هایی است که در اختیار دارید. نسخه رایگان آن با قدرت جاسوس افزارها و تبلیغ افزارها را شناسایی می کند و ضمنا حالت بررسی لحظه ای فایل ها را هم دارا می باشد. کار با آن ساده است و در ورژن جدیدش کار شناسایی ویروس ها را هم انجام می دهد. هر چند همچنان کار اصلی اش شناسایی جاسوس افزارها محسوب می شود.

آپدیت آن به صورت خودکار صورت می گیرد و تنها ایراد آن شاید حجم نرم افزار باشد که برای نصب آن مجبور به دانلود بیش از ۱۲۰ مگابایت هستید، اما خواهید دید که ارزش اش را دارد.
دانلود کنید...

Spybot
این هم یکی از نرم افزارهای رایگان و قدرتمند برای مبارزه با جاسوس افزارها است. اگر یک کاربر پیشرفته باشید این یکی از گزینه های خوب شما است، چرا که امکانات فنی زیادی در مقابله با نرم افزار قبلی در اختیارتان قرار می دهد. حجم اش کمتر از ۱۶ مگابایت است. یکی از ایراداتی که به این نرم افزار وارد است، درست کار نکردن آن در بعضی اوقات است که ممکن است با قفل کردن نرم افزار مواجه شوید.
دانلود کنید...

SuperAntispyware (نسخه پرتابل)
این یکی از قوی ترین نرم افزارهای ضد جاسوس افزار به حساب می آید و در کنار آن یک نسخه پرتابل هم از این نرم افزار ارایه شده است که آن را به بهترین انتخاب برای پاک کردن کامپیوترهای دیگران و کامپیوترهایی که از قبل آلوده شده اند تبدیل می کند. مزیت نسخه پرتابل در این است که می توانید آن را بدون نیاز به نصب بر روی حافظه ی فلش خود همیشه همراه داشته باشید و با آن کامپیوترهای آلوده دیگران را هم اسکن و پاکسازی کنید.

سایت این نرم افزار، به ازای هر بار دانلود این نرم افزار، فایل دریافتی را با نام جدیدی در اختیار شما می گذارد، زیرا بسیاری از بد افزارهای قوی از فعال شدن و نصب برنامه های شناخته شده ای که توانایی نابود ساختن آن ها را دارند، جلوگیری می کنند.

پس از دانلود و اجرای برنامه، شما باید زبان مورد نظر را انتخاب کنید و پس از آن بلافاصله می توانید کامپیوتر را اسکن کرده و از وجود بد افزارهای احتمالی مطلع شوید. در بعضی موارد بد افزارها در قالب یک آنتی ویروس مانند AntiviruseLive بر روی سیستم شما نصب می شوند و ویروس هایی را بر روی کامپیوترتان شناسایی می کنند، این در حالی است که هیچ ویروسی بر روی سیستم وجود ندارد. جالب اینکه بد افزارها با چنین حقه ای برای پاک کردن ویروس های خیالی از شما درخواست پرداخت هزینه هم می کنند.

پاک کردن این بد افزارها کار راحتی نیست، زیرا این برنامه ها اغلب جلوی حذف خود را می گیرند. اما شما به راحتی با استفاده از این نسخه پرتابل می توانید بر آن ها غلبه کنید.

کاربران ویندوز می توانند این نرم افزار رایگان را از طریق این آدرس دانلود کنند.

نکاتی که برای جلوگیری از نصب جاسوس افزارها لازم است بدانید و رعایت کنید

  • هنگام گشت و گذار در وب گوش به زنگ باشید. مواظب پنجره های مرورگر که به شکل خودکار باز می شوند، باشید و قبل از آنکه از روی عادت گزینه Yes یا اوکی را انتخاب کنید، متن آن را با دقت بخوانید. در صورتی که صفحه ی باز شده با کاری که در حال انجام آن هستید ارتباطی نداشت یا اینکه به درستی متوجه منظور آن نشدید، با زدن دکمه ضربدر در سمت بالا و راست صفحه نسبت به بستن آن اقدام کنید. برای این کار از دکمه ی کنسل داخل صفحه استفاده نکنید. با این کار یکی از حقه های معمول بد افزارها برای نصب شدن بر روی کامپیوترتان با شکست مواجه می شود.
  • جهت افزایش امنیت مرورگر اینترنتی تان جلوی اجرای خودکار و نصب برنامه های بالقوه خطرناک وب سایت ها را بگیرید. اگر از مرورگر فایرفاکس استفاده می کنید، بهترین راه نصب افزونه No Script است.
  • هرگز به برنامه های کوچکی که توسط وب سایت های ناشناس و مشکوک پیشنهاد می گردند، اجازه نصب ندهید. فقط و فقط از وب سایت های معتبر و قابل اطمینان، نرم افزار دانلود کنید.
  • تعداد زیادی از نرم افزارها هنگام نصب به همراه خود تبلیغ افزار نصب می کنند. قوانین هنگام نصب را بخوانید تا از وجود چنین نرم افزارهایی مطلع شوید. تایید کردن هر چیزی عواقب بدی دارد.
  • با مهمترین نرم افزارهای آلوده به جاسوس افزار آشنا شوید. بیشترین فایل هایی که در اینترنت به این بد افزارها آلوده هستند شامل نرم افزارهای به اشتراک گذاری فایل، اسکرین سیورها، نرم افزارهای تغییر دهنده ی Wallpaper، اسمایلی های قابل دانلود و نرم افزارهای زیبا کننده نشانگر موس هستند. یکی دیگر از منابع جاسوس افزارها، سایت های ویژه بزرگسالان هستند.

سایت رشته صنایع شیمیایی...
ما را در سایت سایت رشته صنایع شیمیایی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علیرضا فرزادنیا chemis بازدید : 263 تاريخ : سه شنبه 27 ارديبهشت 1390 ساعت: 21:35

هر چند درک انسان از جهان هميشه چندرسانه اى بوده؛ يعنى مى ديده، مى شنيده، لمس مى کرده، بو مى کرده و مى چشيده، اما روايت او از آنچه درک مى کرده تا همين نزديکى ها فقط بر زبان و گفتار تکيه داشته است. روايت گرها هر چند همواره آرزوى باز ساختن همه ى صورت هاى يک واقعه را داشته اند اما براى زمانى طولانى تنها ابزارشان براى بيان مشاهداتشان اصوات و کلمات بوده است.

هر چند درک انسان از جهان هميشه چندرسانه اى بوده؛ يعنى مى ديده، مى شنيده، لمس مى کرده، بو مى کرده و مى چشيده، اما روايت او از آنچه درک مى کرده تا همين نزديکى ها فقط بر زبان و گفتار تکيه داشته است. روايت گرها هر چند همواره آرزوى باز ساختن همه ى صورت هاى يک واقعه را داشته اند اما براى زمانى طولانى تنها ابزارشان براى بيان مشاهداتشان اصوات و کلمات بوده است.

ابداع و افزودن فناورى هاى ارتباطی ديگر مانند نقاشى، خط، چاپ، عکاسى، توليدِ تصاوير متحرک، ضبطِ صدا و بعد هم ادغام اين توانایى ها، اندک اندک کار روايت گرى و گزارشگرى را دگرگون کرد و حاصل اش به صورت کتاب، روزنامه، مجله، راديو، سينما و تلويزيون تا اواخر قرن بيستم تکامل پيدا کرد و شبکه هاى گوناگون اطلاع رسانى به مردم را به وجود آورد. اما هزينه هاى گزاف توليد در اين رسانه ها مشارکت در استفاده از آنها را در انحصار گروه هاى قدرت نگه مى داشت و مردم عادى و روايت هاى ساده ی آنها در اين شبکه گم بودند.

انفجار بزرگ اطلاعاتى در پايان قرن بيستم به صورت شبکه اينترنت دو کار مهم در زمينه ى گزارشگرى انجام داد. يکى اين که فرصت ترکيب رسانه هاى موجود در يک قالب را ايجاد کرد و ديگر اين که با فراهم کردن فرصت ارتباط گسترده ی مردمى، انحصار گزارشگرى را از صاحبان سرمايه و حکومت ها گرفت.

حاصل اين شکسته شدن انحصار و تبديل گزارشگرى به پديده اى مردمى، انتظار از گزارشگر را نيز عوض کرد و تنوع زمينه هاى کار و گستره ى مطالب در هر زمينه، کارِ جلب خواننده را نيز بسيار دشوار کرد. برآيند اين تحول اما پايان گزارشگرى حرفه اى نبود، بلکه شکل و نحوه ی ساخت آن را نو و به معنایى تکميل کرد.

در اين شکل نوين گزارشگرى که رسانه ی اصلى آن اينترنت است، مخاطبان از موجوداتى منفعل و اسيرِ گزارشگر به صاحبان رأى و قدرتى تبديل شدند که با انتخاب يک مطلب به جاى مطلبى ديگر و يا با ابراز نظر فورى و بى پروا نسبت به محتواى يک سايت و يا با به چالش کشيدن دقت اطلاعات يک گزارش، توانى اگر نه برابر اما بسيار نزديک به گزارشگر پيدا کردند.

گزارشگر آنلاين ديگر تمام وقتِ مخاطب اش را، از صبح اول وقت تا ميزِ صبحانه و بعد در مسير خانه تا اداره، براى خواندن يک گزارش چندين ستونى در روزنامه در اختيار ندارد. او بايد در فرصتِ زمانىِ خيلى محدودى مجموعه اى از داده هاىِ بکر را به گونه ای جلوىِ کاربرِ اينترنت بگذارد که بر وسوسه ی او براى سرزدن به ايميل اش در نيمه راه و ديدن يک ويدئو کليپ در همان فاصله و دنبال کردن يک چت با دوستانش غلبه کند. او بايد انواع گوناگونى از داده ها را چنان در کنار هم بچيند که کاربرِ اينترنت براى گشتن در بخش هاى مختلف گزارش او شوق و حوصله داشته باشد.

تنوع اين داده ها يکى از جاذبه هاى اصلى گزارشگرى براى اينترنت است. گزارشگرى چندرسانه اى، Multimedia Joualism و Online Joualism، هم فرآيند پيدايش اينترنت و هم ابزار آينده ی گزارشگرى است. گزارش چندرسانه اى ترکيبى از رسانه هاى آشنا يعنى نوشته، عکس، صدا، تصوير متحرک، جدول و نمودار است.

همچنان که پيش تر گفتيم، نقش يک روزنامه نگار اينترنتی يا يک شهروند- روزنامه نگار هم شبيه هر روزنامه نگار ديگری است. او هم بايد دقيق عمل کند؛ روشن بنويسد و بگويد؛ و از همه مهمتر مطلب اش کوتاه و منظم تهيه شده باشد.

چند گونه بودن ابزار ارتباط در اين گزارش ها چيزی از مسئوليت های حرفه ای گزارشگر آنلاين کم نمی کند، اما به او اين اجازه را می دهد که مثلا به جای نوشتن چندين پاراگراف در توضيح پوشش و آرايش شخصيت اصلی گزارش با گذاشتن يک عکس همه ی آن اطلاعات را به کاربر منتقل کند.

امروز بسياری از روزنامه ها و مجلات معتبر جهان و حتی بسياری از راديوها و تلويزيون ها به نسخه های اينترنتی مجهز شده اند و گزارش ها و مطالب شان را دائما در صفحات اينترنت نيز منتشر می کنند. مراجعان اين گونه رسانه ها در اينترنت گاهی چندين برابر مخاطب های پيشين آنهاست. مراجعان سايت روزنامه ی نيويورک تايمز به دفعات از خريداران نسخه های چاپی اين روزنامه بيشتر است.

معمولا در مواردی که يک نشريه ی اينترنتی بخشی از يک رسانه ی ديگر است، گروه مشترکی از تهيه کنندگان و گزارشگران مطالب هر دو رسانه را فراهم می کنند. اما وسعت، سادگی و ارزانی توليد نشريات اينترنتی باعث شده است روز به روز تعداد بيشتری از گزارشگرهای غيروابسته به طور فردی يا گروهی به انتشار آنلاين روی آورند.

هرچند اينترنت به هر کسی امکان نشر مطالب اش را می دهد، اما فقط با شناخت ضوابط آن و نحوه ی برخورد کاربران با اين رسانه است که می توان نشريه ای فراهم کرد که جالب توجه باشد و جمعی را که با آن همدلی و تشابه های سليقه ای دارند، به دنبال کشيد.

در تجربه معلوم شده است که گزارش های اينترنتی در مقايسه با گونه های مشابه چاپی بايد خيلی کوتاه تر باشند. به خصوص در ارائه ی خبر، کم بودن تعداد کلمه ها اهميت ويژه ای دارد. اين روزها با تلفن های هوشمند و افزوده شدن مرورگرها به اين تلفن ها، وظيفه ی مهم يک گزارشگر تنظيم تيتر مناسبی برای گزارش اش شده که در کمترين تعداد کلمه ها، بيشترين گيرائی و جاذبه را برای کاربرها داشته باشد.

در گزارشگری اينترنتی جایی برای کلمات مترادف و شگردهای پيچيده ی نگارش گری نيست. مطلب بايد سرراست و زود کاربر را به خودش جلب کند. به همين دليل بعد از تيتر خبر، اولين پاراگراف و محتوای آن  در يک گزارش حائز اهميت زيادی است. براساس پژوهش ها در آداب اينترنت خوانی گفته شده است که يک مطلب خبری بايد در  صد کلمه ی نخست مهمترين نکات را بگويد. البته پژوهش های تازه ای حاکی از اين است که اندک اندک خواندن مطالب بلندتر هم در اينترنت از سر گرفته  شده و بازار دوباره ای پيدا کرده است.

معمولا در مورد تنظيم متن يک گزارش برای اينترنت استفاده از يک ساختار هرمی واژگونه پيشنهاد می شود. به اين معنی که اطلاعات مهمتر بايد در ابتدای مطلب و اطلاعات کم اهميت تر در ادامه ی آن ارائه شود. اين شکل ارائه، همان طور که پيش تر هم گفته شد، با شتابزدگی کاربران اينترنت برای جذب اطلاعات همخوانی دارد.

اينترنت يک مرجع باز است که کاربر می تواند دائما و به ميزانِ علاقه اش در آن عميق تر شود و اطلاعات گسترده تری را جمع آوری کند. از اين منظر گردش و مطالعه در اينترنت بيشتر شبيه خواندن مقاله هاست تا کتاب خواندن. يک گزارش خوب در اينترنت مبانی يک جستار را فراهم می کند. وظيفه اش مطرح کردن سوال است و يافتن پاسخ را برعهده ی کاربر می گذارد. در مسير اين جستار دادن سرِنخ هایی که کاربر را به دامنه های اطلاعاتی تازه ای ببرد بسيار کارآمد است. دادن پيوست به صفحات و سامانه های اينترنتی ديگری که در زمينه ی گزارش اطلاعاتی دارند راه متداول اين کار است.

سایت رشته صنایع شیمیایی...
ما را در سایت سایت رشته صنایع شیمیایی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علیرضا فرزادنیا chemis بازدید : 298 تاريخ : جمعه ارديبهشت 1390 ساعت: 20:12

تقریبا همه کاربران می دانند که روی سیستم عامل ویندوز نیاز به نصب آنتی ویروس داریم. اما چه آنتی ویروسی؟

نرم افزارهای ضد ویروس زیادی وجود دارند که می توانند کامپیوتر را در برابر ویروس ها حفظ کنند؛ لازم است در انتخاب آنتی ویروس و استفاده از آن، دقت کنیم. چرا که باید آگاه باشیم آنتی ویروسی مناسب است که بتواند علاوه بر حفاظت کامپیوتر در برابر ویروس ها، مصرف حافظه ی کمتر و قابلیت های بیشتری را نیز در اختیار ما قرار بدهد. با توجه به این توصیفات، در ادامه ی این درس به نکاتی در خصوص شناسایی نرم افزارهای ضد ویروس مناسب و قابلیت های مهمی که در اکثر آنها وجود دارد، می پردازیم.


تقریبا همه کاربران می دانند که روی سیستم عامل ویندوز نیاز به نصب آنتی ویروس داریم. اما چه آنتی ویروسی؟

نرم افزارهای ضد ویروس زیادی وجود دارند که می توانند کامپیوتر را در برابر ویروس ها حفظ کنند؛ لازم است در انتخاب آنتی ویروس و استفاده از آن، دقت کنیم. چرا که باید آگاه باشیم آنتی ویروسی مناسب است که بتواند علاوه بر حفاظت کامپیوتر در برابر ویروس ها، مصرف حافظه ی کمتر و قابلیت های بیشتری را نیز در اختیار ما قرار بدهد. با توجه به این توصیفات، در ادامه ی این درس به نکاتی در خصوص شناسایی نرم افزارهای ضد ویروس مناسب و قابلیت های مهمی که در اکثر آنها وجود دارد، می پردازیم.

ویروس ها اغلب باعث اختلال در عملکرد کامپیوتر می شوند و برخی نیز با هدف قرار دادن نرم افزارها یا سخت افزارهای خاصی خساراتی را نیز به بار می آورند. البته ویروس تنها یکی از نمونه های بد افزارها است. مالورها (Malwares) انواع مختلفی دارند. ویروس، کرم، تروجان، Backdoor ،Keylogger ،Spyware ،RootKit ،Adware ،ScareWare و... تعدادی از شایع ترین بد افزارهای شناخته شده هستند. در درس آشنایی با بدافزارها با انواع آنها به طور کامل تر آشنا شده اید.

خصوصیات یک نرم افزار آنتی ویروس مناسب

شناسایی هوشمندانه ویروس ها
یکی از قابلیت های اساسی یک آنتی ویروس مناسب، شناسایی ویروس ها است. بسیاری از آنتی ویروس ها، کتابخانه ای از اطلاعاتی را در مورد ویروس های مختلف در خود دارند که برای شناسایی و نابودسازی ویروس های فعلی و حتی برخی ویروس های جدید، به نرم افزار آنتی ویروس کمک می کند. یک آنتی ویروس مناسب، مجهز به موتور هوشمند شناسایی و پاک سازی ویروس های جدید است.

به روز رسانی
همه روزه بد افزارهای جدید و جدیدتری ساخته و منتشر می شوند. به روز رسانی آنتی ویروس، برای پیشگیری از بروز مشکلاتی که این بد افزارها می توانند برای ما به وجود آوردند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پس از اینکه ویروسی جدید کشف می شود، شرکت های تولید کننده آنتی ویروس ها در سریع ترین زمان ممکن، بسته های امنیتی مربوط به آن را منتشر و در اختیار کاربران قرار می دهند. آنتی ویروسی که مورد استفاده قرار می دهید، باید در فواصل زمانی کوتاه، با بسته های به روز رسانی کم حجم، آپدیت شود و امکان به روز رسانی خودکار نیز در آن وجود داشته باشد.

دانستن این نکته مهم است زیرا اگر شما آنتی ویروس دارید اما آن را به طور مرتب آپدیت نمی کنید، این کار هیچ تفاوتی با نداشتن آنتی ویروس ندارد. بنابراین یک آنتی ویروس که آپدیت نمی شود در عمل بی فایده است.

توجه: علاوه بر آنتی ویروس، به روز رسانی همه ی نرم افزارهای مورد استفاده و همچنین سیستم عامل در حفظ امنیت و حفاظت از داده ها و اطلاعات شما، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اسکن اطلاعات ذخیره شده در هارد
توانایی پویش و جستجوی سریع همه یا قسمتی از هارد کامپیوتر (فایل ها و پوشه ها) اسکن نامیده می شود. این قابلیت از خصوصیات یک آنتی ویروس مناسب است و فاکتورهای سرعت و دقت را شامل می شود. لازم است که هر از چند گاهی تمامی هارد خود را با گزینه Full Scan که در اکثر آنتی ویروس ها وجود دارد، اسکن کنید. بدین ترتیب فایل های مخرب احتمالی که در پوشه های و حتی فایل های شما جا خوش کرده اند، شناسایی شوند. اهمیت اسکن در حفظ امنیت و حفاظت از فایل ها و پایداری ویندوز شما، بسیار زیاد است.

صندوقچه ویروس ها یا مکانی برای قرنطینه
در بسیاری از آنتی ویروس های معتبر و کاربردی، امکانی وجود دارد که با استفاده از آن می توان ویروس های شناسایی شده را در مکانی امن قرنطینه کرد. این مکان امن همان Virus Chest یا Quarantine است. تصور کنید که فایل مهمی دارید که با ویروسی ناشناخته آلوده شده است. در صورتی که آنتی ویروس تان فایل مورد نظر را ویروس تلقی کند، هنگام پاکسازی، ممکن است به خاطر ناشناخته بودن ویروسی که فایل شما را آلوده کرده، به جای پاکسازی فایل از ویروس، آن را کاملا پاک نماید. برای جلوگیری از این اتفاق می توانید فایل مورد نظر را در صندوقچه ویروس ها قرنطینه کنید، به این امید که در آپدیت های بعدی، آن را دوباره چک کرده و احتمالا پاکسازی نمایید.

قابلیت های اضافی و نکات ضروری
علاوه بر قابلیت های اشاره شده، لازم است که آنتی ویروس به خصوصیات اضافی ای نیز مجهز باشد.

سپرهای محافظتی که رفتارها و ارتباطات مشکوک را بررسی می کنند و در صورت مشاهده موارد نامتعارف، بسته به تنظیماتی که اعمال می کنید، اخطار داده یا از بروز اشکال جلوگیری می کنند.

آنتی ویروس را به گونه ای تنظیم کنید که دائما در حالت آماده به کار باشد و با بالا آمدن ویندوز فعال شود. این قابلیت در محصولات مختلف نام های متفاوتی دارد. ممکن است با عباراتی شبیه Realtime Protection و یا Resident Protection نامیده شود.

به طور منظم تمامی فایل های کامپیوتر را برای یافتن ویروس ها اسکن (Scan) کنید. نیازی نیست این کار را هر روز انجام دهید، به خصوص اگر Realtime Protection آنتی ویروس تان را فعال کرده باشید. توصیه می شود حداقل هفته ای یک بار کامپیوتر خود را اسکن کنید.

امکان اسکن در حالت بوت از قابلیت های ضروری یک نرم افزار ضد ویروس است. آنتی ویروس ها با استفاده از این قابلیت توانایی شناسایی ویروس های احتمالی را قبل از شروع به کار ویندوز پیدا می کنند.

گزارش گیری در مورد عملکرد نرم افزار، از قابلیت های اضافی و مهم یک آنتی ویروس قدرتمند به حساب می آیند.

میزان مصرف رم و پردازنده
آنتی ویروس به هر شکل مقداری از فضای رم و پردازش CPU را به خود اختصاص می دهد. اما باید دقت داشت که این مقدار نباید از حدی تجاوز کند که در این صورت با افت سرعت کامپیوتر مواجه می شوید.

آنتی ویروس؛ رایگان یا تجاری؟
بسیاری از افراد تصور می کنند، آنتی ویروس های پولی از قدرت و امنیت بیشتری نسبت به آنتی ویروس های رایگان برخوردارند. حتی برخی افراد آنتی ویروس های پولی را با روش های مختلف کرک می کنند، چرا که استفاده از آنها را به استفاده از آنتی ویروس های مجانی ترجیح می دهند. اما باید توجه داشت، که اکثر آنتی ویروس هایی که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرند، در جهت شناسایی و نابودسازی ویروس ها در یک کامپیوتر، قدرتی در حد آنتی ویروس های پولی دارند؛ اما تفاوت کجاست؟

اغلب آنتی ویروس هایی که به صورت تجاری به کاربران ارائه می شوند، علاوه بر توانایی در شناسایی ویروس ها و پاک سازی کامپیوتر از آنها، مجهز به موتورها و نرم افزارهای اضافی نیز هستند. برای مثال اسکنرها و سپرهای حفاظتی اضافی مانند Mail Scanner ،Web Shield و... ابزارهایی هستند که آنتی ویروس ها و نسخه های اینترنت سکیوریتی از نرم افزارهای حفاظتی شناخته شده، به آنها تجهیز می شوند. این تجهیزات و قابلیت های اضافی، معمولا در آنتی ویروس های رایگان وجود ندارند، اما با نصب نرم افزارهای اضافی در کنار یک آنتی ویروس رایگان، می توان از آنها نیز بهره برد.

نکته مهم: به هیچ عنوان از نسخه های کرک شده آنتی ویروس های پولی استفاده نکنید. این کار علاوه بر کاهش امنیت کامپیوتر شما، منجر به بروز اشکالاتی در توانایی های آنتی ویروس و عدم آپدیت صحیح آن می شود و بدین ترتیب حتی ممکن است سیستمی که به آنتی ویروس مجهز نیست به مراتب از سیستمی که از یک آنتی ویروس کرک شده استفاده می کند، امنیت بیشتری داشته باشد.

همچنین اطمینان یابید، آنتی ویروس به رایگان آپدیت می شود. بسیاری از آنتی ویروس های تجاری یک نسخه نصب اولیه رایگان در اختیارتان می گذارند که برای مدتی کوتاهی می توان از آن استفاده و آن را به روز رسانی کرد؛ اما برای تمدید این زمان نیاز به ثبت نام و پرداخت هزینه دارند. پس از پرداخت هزینه مربوطه، نرم افزار تا پایان مدت زمان مشخص شده، باید کار کند.

به حرف فروشنده ها اعتماد نکنید
اگر قصد خرید آنتی ویروس دارید نمی توانید به حرف فروشنده ها اعتماد کنید. هر کدام از آنها انواع نمودار و بررسی ها به شما نشان می دهند که اثبات می کند آنتی ویروسی که می فروشند بهترین است! در بازار آنتی ویروس از این آمار و ارقام زیاد پیدا می شود، حتی می توانید در سایت های زیادی لیست بهترین آنتی ویروس ها را پیدا کنید. فقط مشکل در اینجاست که لیست هر کدام از سایت ها با دیگری متفاوت است. بنابراین پیش از خرید، خودتان به صورت مستقل تحقیق کنید.

آنتی ویروس های رایگان پیشنهادی
آنتی ویروس ها در مجموع برای محافظت از کامپیوتر شما در برابر ویروس ها، کرم ها و تروجان ها طراحی و ساخته می شوند. البته آنتی ویروس ها بر حسب نوع، ممکن است سایر مالورها را نیز پوشش دهند. برای فهمیدن نوع مالورهای تحت پوشش نرم افزار، می باید اطلاعات مربوط به آن را در سایت رسمی اش بخوانید. اما در ادامه این درس به معرفی چند آنتی ویروس رایگان و معروف که قابلیت های زیادی را در اختیار شما قرار می دهند، می پردازیم و توصیه می کنیم یکی از آنها را انتخاب کنید.

  • Avast: یکی از بهترین نرم افزارهای آنتی ویروس موجود برای ویندوز است. کار با این نرم افزار بسیار ساده است، مرتب آپدیت (به روز رسانی) می شود و بسیاری از حرفه ای ها هم از آن استفاده می کنند. دانلود کنید...
  • Clam win: یکی از همتاهای اوپن سورس (Open Source) رایگان Avast است که از مشهورترین آنتی ویروس های ویندوزی دنیا به حساب می آید. این نرم افزار یک نسخه پرتابل (قابل جابجایی) دارد که می توان آن را از روی کول دیسک اجرا کرده و کامپیوتری را که اجازه یا امکان نصب برنامه بر روی آن را ندارید، پاک سازی کنید. این قابلیت هنگامی که برای انجام کارهای مهم تان مجبور به استفاده از کامپیوترهای عمومی یا کافی نت ها هستید، بسیار کاربردی است. دانلود کنید...
  • Avira: از آنتی ویروس های بسیار خوب و رایگان است که همانند چتری، در برابر باران های اسیدی از کامپیوتر محافظت می کند. دانلود کنید...
  • AVG: این آنتی ویروس نیز انتخابی مناسب برای افرادی است که قصد انتخاب یک محافظ مناسب را برای ویندوز خود دارند. دانلود کنید...
  • Microsoft Security Essentials: این آنتی ویروس به عنوان ضد ویروس رایگان مایکروسافت انتخاب بسیار خوبی به نظر می رسد. دانلود کنید...

نکته: هیچ گاه به طور همزمان از دو آنتی ویروس بر روی یک کامپیوتر استفاده نکنید، زیرا این کار می تواند باعث کند شدن شدید و حتی قفل کردن کامپیوتر شود. اگر می خواهید آنتی ویروس جدیدی نصب کنید، حتما قبل از شروع کار آنتی ویروس قبلی را پاک کنید، یک بار کامپیوتر را ریستارت (Restart) کنید و سپس نسبت به نصب آنتی ویروس جدید اقدام کنید.

سایت رشته صنایع شیمیایی...
ما را در سایت سایت رشته صنایع شیمیایی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علیرضا فرزادنیا chemis بازدید : 323 تاريخ : جمعه ارديبهشت 1390 ساعت: 20:5

ازدیدکنندگان وبلاگ شما از کجا می آیند؟ قسمتی از آن‌ها دوستان تان هستند، که آدرس وبلاگ تان را به آن‌ها داده اید. بخشی دیگر از پیوندهایی است که دیگر سایت‌ها به مطالب تان داده اند. اما قسمت مهمی از ترافیک ورودی وبلاگ از موتورهای جستجو می آید.
 

ازدیدکنندگان وبلاگ شما از کجا می آیند؟ قسمتی از آن‌ها دوستان تان هستند، که آدرس وبلاگ تان را به آن‌ها داده اید. بخشی دیگر از پیوندهایی است که دیگر سایت‌ها به مطالب تان داده اند. اما قسمت مهمی از ترافیک ورودی وبلاگ از موتورهای جستجو می آید.
 

شما در مورد موضوعات مختلفی مطلب می نویسید. کاربران اینترنت وقتی دنبال این موضوع ها در موتورهای جستجو می‌گردند، ممکن است از وبلاگ شما سر در بیاورند. اما معمولاً به غیر از شما ده‌ها، صدها و شاید هزاران صفحه دیگر هم در اینترنت در مورد موضوع مورد جستجو مطالبی دارند. حالا چه تضمینی وجود دارد اگر من در گوگل به دنبال نقد رمان محاکمه کافکا بگردم به پست وبلاگ شما در صفحه اول نتایج گوگل برسم؟ ممکن است گوگل مطلب شما را در صفحه هشتم نتایج خودش قرار بدهد. جایی که احتمال کمی وجود دارد کسی آنجا را ببیند.

 

اینکه چقدر خوب و جذاب بنویسید تنها یک بعد کار است. یک طرف دیگر این است که مطالب شما توسط خواننده‌ها پیدا شود. برای این امر باید بتوانید کاری کنید، در نتایج موتورهای جستجو رتبه بهتری بدست آورید. به این معنی که اگر کاربران اینترنت به دنبال موضوعی می‌گردند که شما هم در مورد اش مطلبی دارید، پست شما در صفحه های نخستین نتایج و در جایگاه بالاتر قرار گیرد.

 

به‌ مجموعه کارهایی که انجام می‌دهید تا وبلاگ تان و مطالب اش در موتورهای جستجو در رتبه بالاتری قرار بگیرد SEO یا Search Engine Optimization (بهینه سازی موتور جستجو) گفته می شود. در این درس با نکات مهمی آشنا می‌شوید که چه کار کنید تا رتبه وبلاگ تان را در موتورهای جستجو بهبود ببخشید.

بهتر است قبل از شروع، با برخی اصطلاحات مهم این حوزه آشنا شوید:

 

Alt Tag: عبارتی که در کد اچ تی ام ال درج عکس استفاده می‌شود (IMG Tag) و توضیح جایگزینی است که هنگام عدم نمایش عکس، نشان داده می شود.

Bot: برنامه‌هایی که برای جستجوی محتوای وب با اهداف گوناگون طراحی می شوند. ممکن است این کار برای ایندکس و دسته بندی کردن صفحات جهت استفاده در موتور های جستجو باشد. یا جهت شناسایی هدف مناسب برای ارسال اسپم انجام شود.

Google PageRank: یک مقدار عددی بین صفر تا ۱۰ است که توسط سایت گوگل محاسبه شده و ارزش هر سایت را در وب مشخص می کند. هرچه این عدد بالاتر باشد یعنی ارزش این سایت بالاتر است.

Keywords: کلماتی که توسط موتورهای جستجو جهت شناخت و فهم محتوای یک صفحه وب، مورد استفاده قرار می گیرند. به آن‌ها کلمات کلیدی هم گفته می شود.

Keyword Density: نشان دهنده میزان تکرار یک کلمه کلیدی یا عبارت کی ورد در صفحه وب است.

Latent Semantic Indexing: که به اختصار LSI نامیده می شود. الگوریتم ویژه ای که توسط گوگل و دیگر موتورهای جستجو برای تشخیص ارتباط منطقی میان کلمات یک سایت مورد استفاده قرار می گیرد. مثلاً ممکن است در یک مقاله که در خصوص «Cookies» نوشته شده، کلماتی همچون شکر، شکلات، آرد و یا خمیر وجود داشته باشند. موتور جستجو با استفاده از این کلمات و الگوریتم مورد استفاده می‌فهمد که مقصود از «Cookies» شیرینی است، نه اصطلاح کوکی در مرورگرها!

Meta Data / Meta Tags: عبارات اختصاصی و توضیحی که به موتورهای جستجو در تشخیص حوزه و موضوع کاری یک صفحه وب کمک می کنند. یک متادیتای معمولی حاوی توضیح موضوع صفحه وب و لیست Keyword های آن است.

Spider: برنامه‌هایی که برای جستجوی خودکار وب با اهداف مختلف مورد استفاده می گیرند.

URL: به طور ساده، همان آدرس صفحه وب شما است.

 

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، یا SEO امروزه تبدیل به یک علم شده است که در مراکز مختلفی در سطح جهان تدریس می‌شود و دارندگان مدارک آن معمولاً جایگاه مناسبی در تجارت وب دارند. اما به این معنی نیست حال که ما یک وبلاگ ساده داریم و نمی‌خواهیم برای آن هزینه کنیم، جایی در میان رتبه های بالای موتورهای جستجو نخواهیم داشت. در این درس به نکات مهم و کلیدی ارتقاء رتبه یک وبلاگ اشاره می کنیم. البته این یک شروع است و شما می‌توانید با تحقیق، مطالعه و بهبود وبلاگ تان، جایگاه اول نتایج جستجو را از آن خود کنید.

 

۱- محتوا، پادشاه وبلاگ شماست
هنگام بحث در خصوص بهینه سازی جستجوی یک وبلاگ، کیفیت پست ها و مطالب منتشر شده، مهمترین و موثرترین فاکتور است. شاید افرادی مخالف این نظریه هم پیدا شوند (هرچند که بعید می دانم)، اما وقتی به موفقیت وبلاگ های مشهور در رتبه های جستجو نگاه می کنم، می‌توانم با جرأت بگویم که محتوا، فاکتور شماره یک در SEO است.

وقتی شما مطلبی نوشته باشید که خواننده خوشش بیاید، مطمئناً آن را به اشتراک می گذارد. برای دوستان اش ایمیل می‌کند و یا اگر وبلاگ یا وب سایتی داشته باشد، لینک مطلب تان را در آن قرار می دهد. خب، همین یکی از مهمترین نشانه‌هایی است که موتورهای جستجو برای رتبه بندی نتایج به آن توجه می کنند.

 

۲- پیش‌بینی کنید که کاربران احتمالاً چه چیزی را جستجو خواهند کرد
هر وقت برای وبلاگ تان مطلب می نویسید، به این نکته هم فکر کنید که مردم برای یافتن اطلاعاتی از جنس مطلب شما، احتمالاً چه کلماتی را جستجو می کنند! اگر شما دانش کافی در این خصوص داشته باشید، خود به خود در موقعیتی قرار می‌گیرید که جایگاه خودتان را در موتورهای جستجو تعیین کنید. تنها کافی است به صورت آگاهانه و فکر شده مطلب تان حاوی کلماتی باشد که بیشتر مورد جستجو قرار می گیرند. البته توجه داشته باشید که زیاده روی در این کار، هم باعث کاهش کیفیت مطلب می‌شود و هم اسپایدرهای موتور جستجو ممکن است این کار شما را به عنوان سوءاستفاده تلقی کنند و اصلاً در نتایج جستجو نشان تان ندهند.

می‌خواهید گوگل شما را هنگام نمایش نتایج جستجوی عبارت یا کلمه خاصی، در رتبه بالایی قرار دهد؟ پس از این کلمات و عبارات در متن تان استفاده کنید. از این کلمات می‌توانید در توضیحات متنی عکس‌های وبلاگ (Alt Tag) و یا هر جای شبیه به آن استفاده کنید.

 

۳- تیتر، تیتر و تیتر
هنگام انتخاب تیتر مطلب حتماً چند نکته را به خاطر داشته باشید. زیرا گوگل در رتبه بندی اهمیت خاصی برای تیتر قائل است. پس سعی کنید خواسته هایش را برآورده سازید:

  • مراقب باشید که کدهای وبلاگ تان به گونه‌ای نوشته شده باشند که هنگام درج تیتر، آن را حتماً در «title tags» قرار دهند. این امر بسیار مهمی است.

  • هیچ گاه از نام وبلاگ تان به عنوان یک keyword استفاده نکنید. این کار باعث کاهش شدید اهمیت کلمات کلیدی تان می شود.

  • همیشه به خاطر داشته باشید کلماتی که در اول تیتر استفاده می شوند، از وزن و اهمیتی بیش از کلمات بعدی برخوردارند و به همین نسبت از اهمیت کلمات پایانی تیتر کاسته می شود.

  • کلمات کلیدی را که طبق بند ۲ راهنما در متن استفاده کرده اید، در تیتر هم به کار ببرید.

 

۴- به مطالب قبلی خودتان لینک بدهید
همانطور که لینک شدن مطلب تان در وبلاگ ها و وب سایت‌های دیگر باعث افزایش رتبه تان می شود، لینک شدن مطالب مرتبط با هم در وبلاگ تان هم می‌تواند تأثیر مثبتی در این کار داشته باشد. این کار همچنین باعث می‌شود که کاربر راحت‌تر بتواند مطالب مرتبط با موضوع مورد علاقه اش را در وبلاگ تان بیابد. البته توجه داشته باشید لینک دادن به مطالب خودتان در بخش‌های دیگر مانند منو ها و ستون کنار وبلاگ ممکن است نتیجه عکس داشته باشد. همچنین زیاده روی در لینک دادن به مطالب مرتبط در یک مطلب هم تأثیر منفی بر نتایج جستجو خواهد داشت

 

۵- خواننده، خواننده می آورد
این مورد شاید به عنوان یک تکنیک SEO مطرح نباشد. اما تأثیر زیادی بر این موضوع دارد. هرچه تعداد خوانندگان وبلاگی بیشتر باشد، این شانس را دارد که توسط خوانندگان بیشتری کشف شود! هر چه تعداد خوانندگانی که به وبلاگ شما علاقه داشته باشند و شما را به شبکه دوستان شان معرفی کنند بیشتر شود، به همان نسبت سرعت رشد خوانندگان تان به صورت تصاعدی افزایش می یابد. خوانندگان علاقه‌مند به شما لینک می دهند، شما را در بوکمارک های آنلاین شان اضافه می کنند. درباره شما تویت می کنند. لینک های تان را برای هم ایمیل می‌کنند. در خصوص شما مطلب می نویسند. شما را در لینکدونی های شان قرار می دهند. خب، این‌ها از چشم اسپایدرها پنهان نمی ماند.

 

۶- سعی کنید از دیگران لینک بگیرید
اینکه دیگر سایت‌ها و وبلاگ ها به شما لینک دهند، یکی از موارد مؤثر در SEO است. البته این کار بسیار سخت است. به‌خصوص لینک گرفتن از وبلاگ ها و سایت‌های پر بیننده کار طاقت فرسایی است! برای شروع به وبلاگ هایی که خوشتان می‌آید یا موضوع شان با فعالیت شما مرتبط است لینک بدهید. در هر سایت و شبکه اجتماعی که عضو هستید، لینک تان را بگذارید. اینکه آدرس سایت شما در تویتر یا فیس بوک قرار گیرد، شاید از نظر SEO ارزشی نداشته باشد، اما شانس دسترسی مردم را به مطالب شما بیشتر می کند.

اما حواس تان باشد، همانطور که نباید فقط غرق تولید پست های عالی شوید، وقت تان را فقط برای لینک گرفتن و لینک دادن نگذارید. اگر مطلب خیلی خوب و کاربردی در مورد موضوعی خاص نوشته‌اید، که فکر می‌کنید به دردبخور است. از اینکه به صاحبان وبلاگ و وب سایت‌های مشهور در آن زمینه اطلاع دهید، ابایی نداشته باشید. بسیاری اوقات صاحبان این سایت‌ها و وبلاگ ها از اینکه مطلب مفید و به درد بخوری را برای کاربرانشان لینک کنند، استقبال هم می کنند.

 

۷- حوزه فعالیت تان را مشخص کنید
یکی از مواردی که در بهبود رتبه وبلاگ در موتورهای جستجو، تولید محتوا در یک زمینه تخصصی است. وبلاگی که ۱۰۰ مطلب تخصصی در یک حوزه مشخص داشته باشد، در موتور جستجو در رده بالاتری نسبت به وبلاگی که مثلاً ۲۰۰ مطلب در ۵ یا ۱۰ حوزه مختلف دارد، قرار می گیرد. سعی کنید مطالبی را هم که ارتباط بیشتری با هم دارند بصورت کتگوری یا تگ کلود، در اختیار خوانندگان قرار دهید.

 

۸- به روز رسانی منظم
هر چه به روز رسانی وبلاگ شما بیشتر باشد، دفعاتی که موتور جستجو اسپایدرهای اش را به سراغ تان می‌فرستد تا مطالب تان را لیست کند، افزایش می یابد. یعنی مطالب جدیدی که شما تولید می کنید، به جای یک یا چند هفته، طی چند ساعت یا روز در موتور جستجو فهرست می‌شوند و در اختیار کاربران اینترنت قرار می گیرند. انتشار مطالب در فاصله های زمانی مشخص، از تعداد بالای به روز رسانی هم مهم‌تر است. بهتر است به جای اینکه در یک هفته ۱۰ مطلب منتشر کنید و هفته دیگر هیچ مطلبی نداشته باشید، به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که در هر هفته تعداد مطلب کمتر داشته باشید. اما در تمامی هفته‌ها مطلب برای انتشار داشته باشید.

 

سخت بود؟ تصور نمی کنم. حالا شما مبانی SEO را برای بهبود رتبه وبلاگ تان را یاد گرفته اید.

سایت رشته صنایع شیمیایی...
ما را در سایت سایت رشته صنایع شیمیایی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علیرضا فرزادنیا chemis بازدید : 247 تاريخ : جمعه ارديبهشت 1390 ساعت: 20:3

وقتی وبلاگ می نویسید از نوشتن لذت می برید. قاعدتاً دوست ندارید که کسی نوشته شما را بردارد و بدون اجازه شما در وبلاگ خودش منتشر کند یا اینکه آن را در نشریه چاپی به نام فردی دیگر ببینید. همین موضوع در مورد استفاده از مطالب دیگر وبلاگ ها و وب سایت هم صدق می کند. به طور کل در دوران وبلاگ نویسی برایتان زیاد پیش می‌آید که مطالب جالبی در دیگر سایت‌ها و وبلاگ ها ببینید که بخواهید آن‌ها را با خوانندگان وبلاگ خودتان به اشتراک بگذارید.


وقتی وبلاگ می نویسید از نوشتن لذت می برید. قاعدتاً دوست ندارید که کسی نوشته شما را بردارد و بدون اجازه شما در وبلاگ خودش منتشر کند یا اینکه آن را در نشریه چاپی به نام فردی دیگر ببینید. همین موضوع در مورد استفاده از مطالب دیگر وبلاگ ها و وب سایت هم صدق می کند. به طور کل در دوران وبلاگ نویسی برایتان زیاد پیش می‌آید که مطالب جالبی در دیگر سایت‌ها و وبلاگ ها ببینید که بخواهید آن‌ها را با خوانندگان وبلاگ خودتان به اشتراک بگذارید.

اشتباه ترین راه برای این کار کپی کردن مطالب سایت‌ها و وبلاگ های دیگر در وبلاگتان است. این کار نه تنها باعث افزایش خوانندگان وبلاگ تان نمی‌شود بلکه نویسنده اصلی مطلب را هم از شما دلخور خواهد کرد. اما ذات وب برای به اشتراک گذاری اطلاعات طراحی شده است. می‌توانید بدون اینکه اخلاق را زیر پا بگذارید مطالب مفید دیگر سایت‌ها و وبلاگ ها را با بقیه به اشتراک بگذارید. برای این کار کافی است که در وبلاگ تان به آن مطلب لینک بدهید. این بهترین روش برای نقل مطالب دیگران است.

گاهی اوقات ممکن است بخواهید مطلب را در وبلاگ خودتان قرار دهید. در این صورت باید به قوانین منبعی که می‌خواهید از آن نقل کنید توجه کنید. تقریباً تمام سایت‌ها و وبلاگ ها در پایین صفحات شان قوانین نقل مطالب را نوشته اند. بسیار مهم است که به آن‌ها توجه کنید و به آن‌ها احترام بگذارید. اگر نقل مطالب را به طور کل ممنوع کرده بودند شما حق ندارید که هیچ کدام از مطالب را در وبلاگ تان درج کنید. اما همیشه می‌توانید به‌ آن‌ها لینک دهید. نقل مطلب فقط شامل متن های دیگران نمی شود. شما باید در مورد تصاویر، صوت و ویدیو هم به قوانین ذکر منبع احترام بگذارید.

بعضی سایت‌ها و نقل مطلب را با ذکر منبع مجاز دانسته اند. این قسمت مهمی است که بسیاری از وبلاگ‌نویس ها در آن اشتباه می کنند. در وب، ذکر منبع به معنی دادن لینک به مطلب اصلی است. نه به معنی اینکه فقط نام وبلاگ منبع را در آخر مطلب اش بنویسید. اگر واقعاً قصد دارید مطلبی را از یک وبلاگ دیگر را نقل کنید دقت کنید که هیچ وقت از روی فراموشی و بی دقتی لینک به مطلب اصلی را فراموش نکنید.

هنگام لینک دادن به مطلب اصلی دقت کنید که نباید به صفحه اصلی آن وبلاگ یا وب سایت لینک بدهید. بلکه باید به همان مطلبی پیوند داده شود که در وبلاگتان نقل کرده اید.

بعضی وبلاگ ها هم نقل مطلب را تنها با کسب اجازه قبلی مجاز شمرده اند. در این صورت باید با نویسنده آن وبلاگ تماس بگیرید. بهترین کار ایمیل زدن به نویسنده وبلاگ و کسب اجازه برای نقل مطلب اش است و بهتر است از بخش نظرات وبلاگ اش برای کسب اجازه استفاده نکنید. در صورتی که این اجازه به شما داده شد هنگام درج مطلب حتماً منبع را با درج لینک ذکر کنید و به خواننده هایتان اعلام کنید که برای درج این مطلب از نویسنده اصلی‌اش اجازه گرفته اید. با این کار هم قوانین نقل مطلب را رعایت کرده‌اید و هم خواننده‌های وبلاگتان به شما به عنوان یک فرد حافظ حقوق دیگران احترام بیشتری خواهند گذاشت.

سایت رشته صنایع شیمیایی...
ما را در سایت سایت رشته صنایع شیمیایی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علیرضا فرزادنیا chemis بازدید : 244 تاريخ : جمعه 16 ارديبهشت 1390 ساعت: 2:38

   از عایق رطوبتی چه میدانید ؟

 

از سالها پیش برای عایق کاری رطوبتی ساختمان از روشهای سنتی قیر وگونی

استفاده میشد .این امر به دلیل عدم امکان ساخت عایق عمومیت داشته است .

عایق رطوبتی پیش ساخته را می توان ساختاری متشکل از یک لایه الیاف شیشه

مسلح با نخ شیشه ویک لایه پلی استر سوزنی نبافته دانست که این دو لایه با

ترکیبی از قیر اصلاح شده اشباع میشوند .

قیر در مقابل عوامل محیطی مانند گرما وسرما واشعه ماوراءبنفش آسیب پذیر است

در تابستان روان ودر زمستان شکننده است.

با استفاده از پلیمرهای سازگار با قیر آن را اصلاح میکنند .

 

بر طبق استاندارد ملی ایران عایق رطوبتی بام در

سه دسته زیر تولید میشود:

 

1- نوع BPP   (قیر اصلاح شده پلیمری پلاستیکی )

 

این عایق برای اصلاح قیر از پلیمر APP (اتکتیک پلی پروپیلن ) استفاده میکند .

از خصوصیات این عایق مقاومت کششی بالا ومقاومت بالا در مقابل پارگی ومقاومت

در برابر سرما تا  صفر   وگرما تا  120  درجه سانتی گراد است .

به علت دامنه مقاومت گرمایی وسرمایی در تمام نقاط ایرانقابلیت استفاده دارد .

 

 

2- نوع BPE (قیر اصلاح شده پلیمری الاستیکی )

 

این عایق برای اصلاح قیر از پلیمر SBS  استفاده میکند

علاوه بر مقاومت بالا در برابر کشش وپارگی از مقاومت سرمایی 10- وگرمایی 100

درجه سانتی گراد برخوردار است .

برای مناطق بسیار سرد مناسب است .

قیمتش بسیار بالاست وتولیدش محدود میباشد .

 

 

 

    3- نوع     BOF (قیر دمیده)

        مقاومت این عایق در برابر کشش وپارگی ضغیف تر است ودر

        دو نوع زیر تولید میشود :

         الف) مخصوص مناطق گرمسیر ومعتدل :

                    مقاومت در برابر گرما 90 درجه

                   مقاومت در برابر سرما 5+

          ب‌)      مخصوص مناطق سردسیر

                    مقاومت در برابر گرما 80 درجه

                   مقاومت در برابر سرما   صفر

 

    این عایق به علت عدم وجود پلیمر وفقط استفاده از قیر دمیده کاربرد محدودی دارد .

 

( قیر دمیده با استفاده از حرارت ودمیدن هوا از قیر معمولی ساخته میشود .)

 

               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سایت رشته صنایع شیمیایی...
ما را در سایت سایت رشته صنایع شیمیایی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علیرضا فرزادنیا chemis بازدید : 316 تاريخ : چهارشنبه 14 ارديبهشت 1390 ساعت: 23:49

با سلام
براي دوستان عزيز خودم در اين پست لينك دانلود گزارشكار آزمايشگاه انتقال حرارت را قرار مي دهم كه شامل 7 آزمايش و يك فايل كلي از تمام آزمايشات نيز مجزا وجود دارد اين آزمايشات شامل :
1. گزارشكار آزمايش انتقال حرارت هدايتي
2. گزارشكار آزمايش انتقال حرارت جابجايي
3. گزارشكار آزمايش مبدل حرارتي
4. گزارش آزمايش سطوح گسترش يافته
5. گزارش آزمايش تشعشع
و ...

حجم فایل : 9 مگا بایت | فرمت فایل ها : pdf | زبان : فارسی

لینک دانلود | پسورد فایل : kimiagari.ir

سایت رشته صنایع شیمیایی...
ما را در سایت سایت رشته صنایع شیمیایی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علیرضا فرزادنیا chemis بازدید : 254 تاريخ : دوشنبه 12 ارديبهشت 1390 ساعت: 17:4

مبنای بحث های ما در اين درس ها نحوه و نوع اطلاع رسانى، آموزش و يا سرگرم كردن مخاطب ها و شناختن روش های انجام بهتر اين کارهاست.

همه شنيدن قصه را دوست دارند. اگر اين قصه واقعی باشد برايشان جالب تر است. تازگیِ اين قصه و ارتباط آن با زندگی شخصی خودشان اين جذابيت را باز هم بيشتر می کند. نوع قصه، و خوش يا ناخوشايند بودن محتوای آن، معمولا تأثير زيادی در جلب مخاطب ندارد، اما نحوه ی بيان قصه بی ترديد در اين زمينه تاثيرگذار است.


مبنای بحث های ما در اين درس ها نحوه و نوع اطلاع رسانى، آموزش و يا سرگرم كردن مخاطب ها و شناختن روش های انجام بهتر اين کارهاست.

همه شنيدن قصه را دوست دارند. اگر اين قصه واقعی باشد برايشان جالب تر است. تازگیِ اين قصه و ارتباط آن با زندگی شخصی خودشان اين جذابيت را باز هم بيشتر می کند. نوع قصه، و خوش يا ناخوشايند بودن محتوای آن، معمولا تأثير زيادی در جلب مخاطب ندارد، اما نحوه ی بيان قصه بی ترديد در اين زمينه تاثيرگذار است.

اما پيش از هرچيز موضوع گزارش بايد برای مخاطب جالب باشد. در مرحله ی انتخاب موضوع است که يک خبرنگار/ گزارشگر نقش تعيين کننده پيدا می کند. حضور ذهن و كاوشگرى گزارشگر و آگاهى او به رويدادهاى جهان پيرامون اش، چه يک روستاى کوچک دورافتاده در لرستان باشد چه مقر سازمان ملل در نيويورک، در گزينش موضوع گزارش تاثير زيادی دارد.

در واقع تعيين اين که چه چيزی ارزش گزارش شدن دارد از مهمترين کارها در حرفه ی خبرنگاری است. معمولا در رسانه های عمومی هيات هایی از متخصصان با ارزيابی اطلاعات رسيده برای انتشار يک مطلب و زوايایی که بايد در يک گزارش مورد پردازش قرار گيرد، تصميم می گيرند.

جلسات تحريريه روزنامه ها يا نشست دبيران يک برنامه ی راديویی يا تلويزيونی نقطه ی شروع توليد يک گزارش است. اما در گزارشگری شهروندی، و در نبودِ گروه متخصصان، مهمترين عامل تعيين کننده، ديد و دانش گزارشگر نسبت به موضوع و انتخاب و ارائه ی دقيق آن است. شهروند- گزارشگرها معمولا به محدوده ی جغرافيایی کوچکتری می پردازند اما در عين حال فرصت و آگاهی برای بازتر و دست يافتنی تر کردن اطلاعات را دارند.

گزارشگر بايد ديد و شنيدش را نسبت به وقايع و محل ها حساس کند. ظرفيت يک داستان و دلائل کشش و اهميت آن براى خواننده يا کاربر يک سايت را بسنجد؛ اما پيش و مهمتر از همه بايد موضوع يک گزارش براى خود او کشش داشته باشد و اگر موضوعى براى خودِ او جذاب بود، بايد بررسى کند که اين كشش از يك دلبستگى شخصى او سرچشمه مى گيرد يا براى ديگران هم جذاب است.

اگر نتيجه ی بررسى اين بود که موضوع انتخابى او کششِ عمومى هم دارد بايد تحقيق کند که آيا كس ديگرى هم آن را روايت كرده يا نه. همه ی روايت هاى ديگر از آن داستان را ببيند و بخواند و بعد تعيين کند که او در روايت خودش چه چيز تازه اى مى گويد. گفتن مکررِ يک داستان تنها زمانی عمل می کند که عوامل و تحولات تازه ای به آن افزوده شده باشد.

هر روز در جهان انبوهی از رويدادها با نسبت های اهميت گوناگونی رخ می دهد. اين که کدام يک از اين رويدادها برای مخاطب های يک رسانه اهميت دارد، و ميزان اهميت آن، بستگی به زمان و مکان واقعه دارد. تصادفِ منجر به زخمی شدن چهار نفر در ميدان اصلی يک روستا برای اهالی آن روستا خبر و مهم است اما برای بقيه ی مردم جهان که روزانه شاهد کشته شدن هزاران نفر در حوادثی مشابه هستند، اهميت چندانی ندارد.

هر رويدادی يک خط خبری دارد و يک شکل تحليلی. آنچه جنبه ی خبری يک رويداد را برای ديگران جذاب می کند فوريت، اهميت و تأثيرگذاری آن است. اگر خبری اين وجوه را داشته باشد ممکن است بحث  تحليلی و بررسی همه جانبه ی آن نيز برای ديگران جذاب باشد. خارج شدن يک قطار از خط و کشته شدن پنجاه نفر خبر است. بررسی دلائل اين حادثه، تاثير آن بر زندگی اهالی شهر، و به هم پاشيدگی زندگی خانواده های کشته شدگان می تواند گزارش های تحليلی در ارتباط با آن خبر باشد.

وقتی دلائل اهميت يک رويداد برای گزارشگر روشن شد، وظيفه ی او برای ارائه ی آن به مخاطبان شروع می شود. اولين کار اين است که برای آنها توضيح بدهد چرا اين مطلب را پوشش داده است. اين توضيح بايد خيلی زود و در ابتدای گزارش عنوان شود تا مخاطب بتواند نسبت به دنبال کردن مطلب تصميم بگيرد. در اين توضيح اوليه است که گزارشگر فرصت جلب مخاطب به دنباله ی داستان را دارد. پس از اين مرحله است که گزارشگر بايد به پرسش های احتمالی ديگر مخاطب جواب دهد. يک قاعده ی کلی و کليدی می گويد هر گزارشی بايد به شش پرسش پاسخ بدهد: کی، چی، کِی، چرا، کجا، و چطور.

وقتی خواننده، شنونده، يا بيننده از يک گزارش راضی می شود که پاسخ اين پرسش ها را، به شکلی روشن و مفهوم، در آن پيدا کند. گاهی ممکن است بعضی از اين سوال ها جواب روشنی نداشته باشد، اما وظيفه ی گزارشگر اين است که دلائل اين ناروشنی را به مخاطب ارائه کند و کار را به حدس و گمان او موکول نکند.

يکی از تاثيرگذارترين روش های انتقال اطلاعات در يک گزارش استفاده از عامل داستان گوئی است. پيدا کردن يک خط روائی مناسب و داستانی- ولو حاشيه ای- برای ملموس تر کردن معنای گزارش هميشه به جذابيت کارِ گزارشگر اضافه می کند. 

شما اگر مثلا می خواهيد گزارشى از بازار فروش گليم در ايران و مشکلات فعلی آن تهيه کنيد، افزودن داستان زندگی و احوال شخصی يک گليم باف از يک جانب گزارش شما را پرکشش تر می کند و از جانب ديگر از زاويه ای شخصی و قابل لمس، سختی های اين کار را نمايش می دهد.

اين روش به خصوص در گزارشگری چندرسانه ای اهميت پيدا می کند. افزودن داستان های حاشيه ای که می تواند همراه با صدا و تصوير هم باشد کاربر را در صفحه ی آنلاين شما نگه می دارد و پی گرفتن متن را آسان تر می کند. شما مى توانيد از راه همگذارى متن با داده هاى صوتی، تصوير، آمارى و غير آن مجموعه ای را ارائه کنيد که دست آخر، بدون آن که طولانی و ملال آور شده باشد، کاربر را به پشت صحنه ی گليم بافى ايران ببرد و به او فرصت ارزيابى و قضاوت بدهد.

گزارشگر بايد به درک مخاطب ها و قضاوت آنها نسبت به کارش باور داشته باشد. دستِ کم گرفتن مخاطب، برخلافِ باورِ صاحبان ادعا، هميشه به ضرر گوينده است. برای پرهيز از چنين اشتباهی اگر هميشه کسی را با آگاهی و دانشی بيش تر از خودتان در آن زمينه در ميانِ مخاطب ها در نظر بگيرد، در تنظيم گزارش دقت و وسواس بيشتری به کار خواهيد برد. هر ترديدی در دانش مخاطب ها باعث پائين رفتن کيفيت کار و دست آخر از دست دادن آنها می شود.

اشاره ی فهرست وارِ ديگری به مسئوليت هاى يک گزارشگر و مشخصات يک گزارش حرفه اى در اينجا بی مناسبت نيست. گزارشگر خوب:

  • بى طرف است. در گزارشگرى، به خصوص در طرح مجادلات اجتماعى، هر قدر هم كه خودش نسبت به جانبى از يک بحث دلبسته يا با آن مخالف باشد، بايد در ارائه ی آن همه ی جوانب موضوع را به بيان يا تعبير اهل هر جانب ارائه کند و نه آنگونه که خودش آن را ارزيابی می کند. وظيفه ی گزارشگر نشان دادن موقعيت هاست به همان شکلى که هستند. ارزش گذارى و هر نوع برنامه ريزى در مورد آنها بر عهده ی مخاطبين گزارش است.
  • دقيق است. يعنى مطلب او بايد طورى جمع آورى و پژوهش شده باشد كه همه ی زواياى بررسى مسأله را به دقت ارائه كند. منابع موثق داشته باشد. به زبان روشن و بدون ابهام بيان شود. در مورد دانسته ها و ندانسته هايش صراحت و صداقت داشته باشد. هر چند دقت در جمع آورى مطالب ممکن است از سرعت کارتان کم کند اما اسباب اعتماد بعدى کاربران و مراجعان سايت شما خواهد شد.
  • منصف است. يعنى در طرح دعواها و ديدگاه ها جانب انصاف را نگه مى دارد و به همه حق بيان مساوى مى دهد و از همه مهمتر اگر با كسى مصاحبه مى كند به روشنى به او توضيح مى دهد كه از حرفش در كجا و چه زمينه اى استفاده خواهد كرد. به عبارت روشن تر گزارشگر خوب، مصاحبه شونده را فريب نمى دهد.
  • به باورهاى اجتماعى مخاطبان خودش احترام مى گذارد. در جهانى كه چند فرهنگى بودن از خصائص آن شده، نگه داشتن حرمت افراد و جوامع در هر زمينه ی گزارشگرى ضرورى ست. معرفى و بيانِ نظر نسبت به افراد و جوامع بايد با رعايت احترام کامل به باورهاى آنها باشد.
  • استقلال راى دارد. دقتِ نظر و ابراز صريح يافته هاى مستند عليرغم همه ی فشارهایى كه ممكن است در مقابل آن وجود داشته باشد از مشخصات گزارشگرى خوب است. اما اين نه به معناى پافشارى بر نظر خود است و نه به معناى زيرپا گذاشتن قوانين جارى. گزارشگر نه سياست گذار است و نه معلم.
  • حرمت فضاى خصوصى افراد را نگه مى دارد. گزارشگر حرفه اى مگر در مواقع و مسائل خيلى مهم، و آن هم در مشورت با مسئولين ودبيران مجرب، شنيده هاى يک گفتگو يا ديدار خصوصى را، مگر با توافق قبلى خود آنها، منتشر نمى کند.
  • مبلغ فکر يا كالاى خاصى نيست.
  • هوشمند است اما پرخاشگر نيست. هرچند گزارشگر، به ويژه در مصاحبه ها بايد هوشيار و چالش گر باشد، اما گفتار يا نوشتار تهاجمى يا جدلى جایى در يك گزارش حرفه اى ندارد. چالش بايد با ارائه ی سند، بيان نقطه نظرهاى متقابل و استدلال انجام شود.
  • به موازين اعلاميه ی جهانى حقوق بشر متعهد است. اعلاميه ی جهانى حقوق بشر يکى از مهمترين دستاوردهاى اخير جامعه ی انسانى است که مى تواند به عنوان ميزان و ترازى براى سنجش درستى يا نادرستى برخورد يک گزارشگر با يک موقعيت اجتماعى مورد استفاده قرار گيرد.

مطالب دیگر :

تهيه پرمنگنات پتاسيم از سنگ معدن پيرولوزيت - سه شنبه بیست و چهارم مهر 1386
گاز کروماتوگرافی ( GC ) - سه شنبه بیست و چهارم مهر 1386
روش تهیه سیکلوهگزن - سه شنبه بیست و چهارم مهر 1386
تهيه پليمر خطي فنل فرمالدئيد - سه شنبه بیست و چهارم مهر 1386
شناسایی مواد الی ( تست های شناسایی ) - سه شنبه بیست و چهارم مهر 1386
کروماتوگرافی - سه شنبه بیست و چهارم مهر 1386
روش تهیه صابون - سه شنبه بیست و چهارم مهر 1386
تهیه آب اکسیژنه (H2O2) - سه شنبه بیست و چهارم مهر 1386
سنتز اسپرین - سه شنبه بیست و چهارم مهر 1386
پیوند گروههای شیمیایی مختلف به نانوذرات - سه شنبه بیست و چهارم مهر 1386

سایت رشته صنایع شیمیایی...
ما را در سایت سایت رشته صنایع شیمیایی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علیرضا فرزادنیا chemis بازدید : 236 تاريخ : يکشنبه 11 ارديبهشت 1390 ساعت: 21:18

حالا وقت اش است سراغ زمانی برویم که در خانه نیستید. در این وضعیت دو حالت متفاوت وجود دارد؛ حالت اول وقتی است که شما با لپ تاپ شخصی تان بیرون می روید و مشغول استفاده از آن در مکان هایی به جز خانه هستید. مثلا در یک کافی شاپ به اینترنت عمومی متصل شده اید و مشغول وبگردی هستید. در این وضعیت شما از کامپیوتر شخصی خودتان استفاده می کنید اما به یک شبکه عمومی متصل هستید. در این حالت باید نکات مهمی برای حفظ امنیت رعایت کنید و ضمنا مراقبت امنیت سخت افزاری لپ تاپ تان هم باشید.


حالا وقت اش است سراغ زمانی برویم که در خانه نیستید. در این وضعیت دو حالت متفاوت وجود دارد؛ حالت اول وقتی است که شما با لپ تاپ شخصی تان بیرون می روید و مشغول استفاده از آن در مکان هایی به جز خانه هستید. مثلا در یک کافی شاپ به اینترنت عمومی متصل شده اید و مشغول وبگردی هستید. در این وضعیت شما از کامپیوتر شخصی خودتان استفاده می کنید اما به یک شبکه عمومی متصل هستید. در این حالت باید نکات مهمی برای حفظ امنیت رعایت کنید و ضمنا مراقبت امنیت سخت افزاری لپ تاپ تان هم باشید.

در حالت دوم ممکن است بخواهید از یک کامپیوتر دیگر استفاده کنید. مثلا در یک کافی نت هستید یا در کتابخانه دانشگاه و مدرسه از کامپیوتر عمومی استفاده می کنید یا به خانه دوستتان رفته اید و مشغول استفاده از کامپیوترش هستید.

توجه کنید هر کامپیوتری که مال شخص خودتان نباشد و کس دیگری هم به آن دسترسی دارد را کامپیوتر عمومی تلقی می کنیم. بنابراین حتی اگر از کامپیوتر خواهرتان هم در خانه استفاده می کنید باید آن را یک سیستم ناشناس و خطرناک تلقی کنید.

 

عجله نکنید! در مورد همه این موارد به کمک این درس، نکات مفیدی خواهید آموخت.

حالت اول: وقتی با لپ تاپ/ موبایل خودم از اینترنت در اماکن عمومی استفاده می کنم.
در این حالت نسبت به وضعیت دوم کمی امنیت بیشتری دارید. اما دقت کنید که گفتیم فقط کمی! اتفاقا وقتی از لپ تاپ شخصی استفاده می کنیم احساس امنیت کاذبی داریم که گاهی اوقات به ضررمان تمام می شود. وقتی به اینترنت یا یک شبکه محلی متصل هستید اطلاعات از لپ تاپ خارج شده و در مسیر تا رسیدن به مقصد از کامپیوترهای مختلفی عبور می کند. فرقی نمی کند از طریق سیم به اینترنت متصل بشوید یا بی سیم. در هر دو صورت این ریسک وجود دارد که اطلاعات ارسالی و دریافتی در راه توسط افرادی به سرقت برود. تصور کنید که رمزهای عبور شما و متن هایی که می نویسد توسط فرد دیگری در راه خوانده شود. هر چقدر هم که لپ تاپ شما امن باشد در مسیر نمی توانید اطمینان داشته باشید که امنیت اطلاعات منتقل شده تامین است یا نه.

امنیت در مسیر انتقال اطلاعات
اطلاعات از لپ تاپ تا رسیدن به مقصد به دو صورت منتقل می شوند:

  • متن ساده
  • رمزنگاری شده

وقتی اطلاعات به صورت متنی منتقل می شوند، هر کسی که در مسیر آنها را بخواند می تواند از محتوای آنها اطلاع پیدا کند و این اطلاعات شامل آی پی شما هم می شود. بنابراین باید توجه کنید که چه چیزی را دریافت و ارسال می کنید. وقتی از حالت رمزنگاری استفاده می کنید اطلاعات در مسیر قابل خواندن نیست. البته تصور نکنید که به هیچ عنوان قابل خواندن نیستند؛ بسته به قدرت و روش رمزنگاری که استفاده می شود می توان بر روی امنیت ارتباط حساب کرد.

خواندن اطلاعات در شبکه های بی سیم کار آسانی است. هر کسی می تواند در یک شبکه اینترنت بی سیم عمومی با یک نرم افزار، اطلاعات رد و بدل شده توسط دیگران را دریافت و ذخیره کند! بنابراین ممکن است کسی که در کافی شاپ پشت میز آن طرفی با لپ تاپش نشسته، مشغول ذخیره کردن اطلاعات شما باشد.

هنگام استفاده از اینترنت اطلاعاتی که به صورت آدرس HTTPS و رمزنگاری SSL منتقل می شوند در مسیر قابل خواندن نیستند. در آدرس سایت ها به S آخر در HTTPS توجه کنید. وجود آن نشانگر استفاده از رمزنگاری در انتقال اطلاعات است. در این مورد در یکی از درس های این دوره بیشتر صحبت شده است.

سایت هایی که اطلاعات مهمی را رد و بدل می کنند، معمولا از این روش برای انتقال اطلاعات استفاده می کنند. برای مثال وقتی وارد اکانت جیمیل می شوید، می بینید که فرم ورود و صفحات ایمیل با آدرس https آغاز شده اند. اما یاهو فقط برای فرم ورود به ایمیل از این روش استفاده می کند و بعد از ورود به ایمیل بقیه صفحات به صورت متن ساده منتقل می شوند. بنابراین یک هکر در شبکه عمومی رمز عبور یاهوی شما را نمی بیند. اما ایمیل هایی که باز می کنید برایش قابل مشاهده است.

بسیاری از سایت ها هم حتی هنگام ورود از این روش استفاده نمی کنند. بنابراین وقتی به یک شبکه بی سیم عمومی متصل هستید و وارد اکانت تان در یک فروم می شوید باید روی این ریسک حساب کنید که یک نفر نام کاربری و رمز عبورتان را سرقت کند.

راه حل این است که از ورود به اکانت هایی که از روش امن برای لاگین استفاده نمی کنند خودداری کنید. هر چند راه دیگری هم وجود دارد. در صورتی که یک اکانت VPN داشته باشید که سیستم رمزنگاری مناسبی داشته باشد می توانید با خیال راحت تری از این اینترنت استفاده کنید. VPN یک تونل رمزنگاری شده بین شما و کامپیوتر سرور خودش ایجاد می کند و تمام اطلاعات رد و بدل شده در مسیر به صورت رمزنگاری منتقل می شوند. البته همانطور که گفتیم صرف داشتن یک VPN به معنای امنیت اطلاعات منتقله نیست و باید پروتکل رمزنگاری محکمی برای این ارتباط تعیین شده باشد.

فایروال، فایروال، فایروال
در این دوره با دیوار آتش آشنا می شوید. اما اهمیت داشتن یک فایروال روشن و فعال هنگامی که در یک شبکه عمومی هستید چند برابر می شود. حتما بررسی کنید که در چنین حالتی فایروال لپ تاپ روشن و فعال باشد. این احتمال وجود دارد که به هر دلیلی قبلا آن را غیرفعال کرده باشید و حالا آن را فراموش کرده باشید. چک کردن روشن بودن آن ضرری ندارد.

به اشتراک گذاری فایل و پرینتر را غیرفعال کنید
ممکن است در شبکه خانگی یا محل کار از امکان به اشتراک گذاری فایل و پرینتر استفاده کنید. اما روشن بودن این امکان وقتی به یک شبکه ناشناس متصل هستید به معنی این است که اطلاعات مهم خودتان را دو دستی به دیگران تقدیم کرده اید. این مهم ترین موردی است که کاربران معمولی آن را فراموش می کنند و بعدها افسوس اش را می خورند.

برای خاموش کردن اش در ویندوز اکس پی به بخش My Computer بروید. از منوی Tools در نوار بالا قست Folder Options را انتخاب کنید. یک پنجره جدید باز خواهد شد. حالا بر روی برگه‌ی View کلیک کنید و در لیست پایین گزینه Use Simple File Sharing را غیرفعال کنید. تمام شد! دوباره برای فعال کردن امکان به اشتراک گذاری فایل ها می توانید همین مسیر را بروید و گزینه را فعال کنید.

به روز بودن سیستم عامل
این هم از مواردی است که در درس امنیت سیستم عامل به آن پرداخته شده است. اینجا فقط تاکید می کنیم که به روز نبودن سیستم عامل با آخرین آپدیت ها به معنی ریسک بالای آلودگی با بدافزارها است و معمولا در شبکه های عمومی خیلی بیشتر از شبکه خانگی بدافزار پیدا می شود.

فعال کردن امکان خصوصی سازی فایل ها در ویندوز
سیستم عامل ویندوز امکانی دارد که آن را Private Folder می نامد. با فعال کردن آن، امکان دسترسی هکرها به فایل هایتان کمتر می شود. برای فعال کردن اش در ویندوز اکس پی به درایوی بروید که سیستم عامل ویندوز روی آن نصب شده است که معمولا درایو C است.

وارد پوشه Documents and Settings بشوید و بر روی پوشه ای که هم اسم نام کاربری شما است دوبار کلیک کنید. حالا روی هر پوشه ای که می خواهید راست کلیک کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید. در برگه Sharing گزینه Make This Folder Private so that only I have access to it را فعال کنید و تنظیمات را ذخیره کنید.

مراقب اینترنت های مجانی باشید
در کافی شاپ ها یا فرودگاه اغلب اینترنت بی سیم رایگان وجود دارد، اما وقتی به دنبال اینترنت مجانی می گردید احتمالا چندین گزینه برای اینترنت مجانی پیدا می کنید. به این نکته توجه کنید که یک هکر ممکن است با لپ تاپ اش یک شبکه بی سیم با نام مشابه اینترنت مجانی فرودگاه ایجاد کند تا شما به اشتباه به کامپیوتر او متصل شوید! چیزی که اسمش را ظرف عسل می گذارند تا به دام بیافتید.

تصور کنید در فرودگاه هستید و دو شبکه بی سیم با اسم تقریبا مشابه پیدا می کنید. هر دو به نظر می رسد که اینترنت رایگان فرودگاه هستند. اما در واقع یکی از آنها یک شبکه جعلی است که توسط لپ تاپ یک هکر برپا شده تا شما را فریب بدهد. قبلا از متصل شدن به یک شبکه بی سیم مراقب باشید که از حول حلیم در دیگ نیافتید.

حالت  دوم: امنیت در کامپیوترهای عمومی
وقتی لپ تاپ ندارید باید با دست خالی به جنگ بروید. اما نه شما آنقدرها هم بی دفاع نیستید. این ها ابزارهای شما در این وضعیت هستند:

حافظه فلش/ فلش مموری
یکی از چیزهایی که همیشه باید همراهتان باشد فلش مموری است. آن هم نه یکی بلکه دو تا! برای اینکه اگر اولی را گم کردید از دومی به عنوان پشتیبان استفاده کنید. در سفر می توانید یکی را به گردن بیاندازید و دومی را در یک جای امن نگه دارید. همان جایی که پول ها را مخفی می کنید! یک کپی کامل از اطلاعات اولی باید روی فلش مموری پشتیبان وجود داشته باشد.

اما اگر فلش مموری به سرقت رفت چه کنیم؟ آن گاه اطلاعات با ارزش ما از دست می رود. به همین خاطر هیچ گاه نباید اطلاعات مهم را بدون رمزنگاری مناسب روی فلش نگه داری کنید. انواعی از فلش مموری ها در بازار فروخته می شوند که اطلاعات را به صورت رمزنگاری روی خودشان نگه داری می کنند و برای دسترسی به اطلاعات روی آنها نیاز به وارد کردن پسورد است. اگر یکی از آنها را داشته باشید، خیالتان در صورت گم شدن فلش تا حد زیادی راحت خواهد بود. اما اگر یک فلش معمولی هم دارید، می توانید با استفاده از نرم افزار true crypt که در این دوره هم با آن آشنا می شوید اطلاعات روی فلش را رمزنگاری کنید. البته برای استفاده از این نرم افزار روی یک کامپیوتر دیگر نیاز است که دسترسی Admin به سیستم عامل داشته باشید، بنابراین همیشه نمی توانید از آن استفاده کنید و بهترین حالت داشتن یک فلش مموری است که خودش امکان رمزنگاری را دارد.

نرم افزارهای پرتابل
تعدادی از نرم افزارهای کاربردی و پر استفاده دارای نسخه به خصوصی هستند که برای استفاده از آن ها نیازی به نصب نرم افزار بر روی سیستم عامل نیست. عدم نیاز این برنامه ها به نصب، باعث می شود که این گونه نرم افزارها را بتوان روی حافظه فلش قرار داد و همراه خود این طرف و آن طرف برد. به همین دلیل نام آن ها را نرم افزارهای پرتابل (قابل حمل) گذاشته اند. فقط لازم است که پوشه نرم افزار پرتابل را روی حافظه فلش قرار دهید. بعد از آن، بر روی تمام کامپیوترهایی که از سیستم عامل مشابهی استفاده می کنند می توانید از روی حافظه فلش و بدون نیاز به نصب، نرم افزار را اجرا و از آن استفاده کنید. استفاده از نرم افزارهای پرتابل مانند مرورگر پرتابل سبب می شود که ردپای سایت های بازدید شده، بر روی «حافظه فلش» ثبت شود. با بردن حافظه فلش، رد پای خود را هم به همراه خواهید برد. حتی اگر جزو کسانی هستید که لپ تاپ خود را همه جا به همراه می برید، با مواردی رو به رو می شوید که امکان استفاده از لپ تاپ برای اتصال به اینترنت را ندارید و تنها راه نجات شما برای استفاده امن از اینترنت، نرم افزارهای پرتابل است. بنابراین باید همیشه یک مجموعه خوب و بدرد بخور از نرم افزارهای پرتابل را همراه و بر روی فلش مموری خود داشته باشید.

تهیه آن هم کار آسانی است. سایت Portable Apps.com مجموعه کامل و رایگانی از نرم افزارهای پرتابل را در اختیار شما قرار می دهد. کافی است یکی از بسته هایش را دانلود کنید تا بیشتر نرم افزارهای پرتابل مورد نیاز را یکجا بر روی فلش مموری خود داشته باشید.

نرم افزار مدیریت رمزهای عبور پرتابل
در این دوره در درسی مجزا با این نرم افزارها آشنا می شوید. داشتن یکی از این نرم افزارها هنگام سفر یکی از مهم ترین موارد محسوب می شود. نسخه پرتابل Keepass می تواند علاوه بر رمزهای عبور حاوی اسکن اطلاعات مهم مانند کپی شناسنامه، پاسپورت، اطلاعات پزشکی و گواهینامه شما باشد تا در صورت نیاز بتوانید حداقل یک نسخه دیجیتالی امن از آنها به همراه داشته باشید. اگر هم از LastPass استفاده می کنید، می توانید آن را بر روی فایرفاکس پرتابل فلش مموری نصب کنید. برتری Keepass در امکان نگه داری فایل ها به صورت رمزنگاری شده است. کاری که TrueCrypt هم برایتان انجام می دهد، اما برای دسترسی به اطلاعات بر روی KeePass دیگر نیاز به دسترسی Admin نیست، بنابراین همه جا قابل استفاده است.

کی پس پرتابل را دانلود کنید...

چت و تلفن امن
نسخه پرتابل اسکایپ یکی از روش های مناسب برای چت و تماس صوتی به صورت امن محسوب می شود. اسکایپ اطلاعات را به صورت رمزنگاری منتقل می کند، بنابراین خیالتان در این مورد راحت خواهد بود. البته فراموش نکنید که حتی بر روی نسخه‌ی پرتابل اسکایپ هم گزینه‌ی به یاد داشتن رمز عبور و نام کاربری را فعال نکنید. ضمنا در بخش History نگه داشتن متن چت ها و سابقه تماس ها را غیر فعال کنید. اسکایپ و نسخه پرتابل اش را فقط از مکان های معتبر دانلود کنید، چرا که نسخه های جعلی از آن وجود دارد که برای جاسوسی کردن تماس ها ساخته شده! می توانید اسکایپ پرتابل را از اینجا دانلود کنید.

مخفی کردن هویت
در صورتی که بخواهید هویت خودتان را در یک کامپیوتر عمومی مخفی کنید می توانید از نسخه پرتابل نرم افزار Tor استفاده کنید. این نرم افزار با تغییر آی پی شما سبب مخفی شدن هویت می شود و در واقع یک نرم افزار برای حفظ حریم خصوصی است. البته فراموش نکنید که این نرم افزار اطلاعات منتقل شده را در مسیر رمزنگاری نمی کند و فقط کار تغییر آی پی را برای شما انجام می دهد.

سی دی Live لینوکس
گاهی اوقات این امکان را دارید که از سیستم عاملی که روی کامپیوتر کافی نت نصب شده استفاده نکنید و به جای آن سیستم عامل امن خودتان را داشته باشید. ممکن است ویندوز نصب شده بر روی کامپیوتر کافی نت به انواع جاسوس افزارها و دیگر نرم افزارهای مخرب آلوده باشد. اگر همیشه یک دیسک زنده لینوکس به همراه داشته باشید خیالتان راحت تر خواهد بود. دیسک زنده در واقع یک سیستم عامل کوچک است که از روی یک سی دی یا دی وی دی اجرا می شود. می توانید همیشه یک نسخه از Xubuntu Live CD را به همراه داشته باشید. این یک نسخه عالی و ساده لینوکس است که کار کردن با آن بسیار راحت است. کافی است آن را درون سی دی درایو قرار بدهید و کامپیوتر را ریستارت کنید، آن وقت کامپیوتر بر روی سیستم عامل شما بوت شده و می توانید با خیال راحت کارهای خودتان را انجام بدهید. البته ممکن است روی کامپیوتر کافی نت امکان بوت شدن از روی درایوهای دیگر را غیرفعال کرده باشند، اما اگر این گزینه را داشتید یکی از بهترین کارهایی است که می توانید انجام بدهید. اگر تا به حال با لینوکس کار نکرده اید از امتحان آن نترسید، نیاز نیست که یک خوره کامپیوتر باشید؛ با دو یا سه بار کار کردن می بینید که چقدر آسان است.

رعایت کردن تمام این موارد هنگام کار کردن با کامپیوترهای عمومی امنیت شما را تا حد زیادی بالا می برد. اما باز هم صد در صد خیالتان راحت نباشد! نرم افزارها و حتی سخت افزارهای Keylogger بسیار خطرناکی وجود دارند که اجتناب از آنها بسیار مشکل است، بنابراین وقتی از یک کامپیوتر عمومی استفاده می کنید با وجود تمام این مراقبت ها سراغ انجام هر کاری نروید و بهتر از وارد شدن به اکانت های بسیار حساس خود مانند حساب های بانکی و... خودداری کنید.

نکات امنیتی سخت افزاری در سفر

تا اینجا در مورد امنیت نرم افزاری در سفر صحبت کردیم، اما بقیه داستان شامل امنیت سخت افزاری می شود. پس این نکات مهم را هم از دست ندهید:

  • اگر از لپ تاپ استفاده می کنید آن را همیشه به همراه داشته باشید. حتی اگر فکر می کنید که چند لحظه دیگر بر می گردید هرگز لپ تاپ را تنها جایی رها نکنید. رها کردن لپ تاپ در مکان های عمومی مانند کتابخانه و کافی شاپ ها یک دعوت برای دسترسی به اطلاعات یا نصب نرم افزارهای جاسوسی است.
  • وقتی به لپ تاپ تان نیاز ندارید، خاموش اش کنید. در این صورت هم احتمال نفوذ به آن کمتر خواهد بود و هم باتری آن دیرتر تمام می شود.
  • از کیف های لپ تاپ تابلو استفاده نکنید. بعضی کیف های لپ تاپ به شدت نشان می دهند که آهای مردم درون این کیف یک لپ تاپ است! بیایید مرا بدزدید! این کیف ها می تواند هدف مناسبی برای سارقان باشد. به جای آن می توانید از یک کیف متفاوت یا یک کوله پشتی استفاده کنید.
  • کامپیوتر را بر روی پای خودتان قرار بدهید نه کنارتان یا بالای سرتان. سارقین به راحتی آن را از کنارتان بلند می کنند بدون اینکه متوجه شوید. ممکن است فردی دیگر کیف را اشتباهی بردارد. به خصوص در هنگام شلوغی، استرس و فشار جمعیت.
  • لپ تاپ را درون چمدان با بقیه بار و وسایل قرار ندهید. ممکن است در حمل و نقل آن توجه کافی به کار برده نشود و به کامپیوتر شما آسیب برسد. اگر مجبور به این کار هستید آن را در کیسه های حباب دار محافظ بپیچید.
  • هنگام سفر لپ تاپ را به طور کامل خاموش کنید و آن را بر روی حالت Stand By یا Hibeate قرار ندهید.
  • از رمزهای عبورتان محافظت کنید. آنها را جایی ننویسید. دقت کنید هنگام تایپ ممکن است کسی از روی دست شما نگاه کند؛ این یکی از معمول ترین روش ها برای سرقت رمز عبور است! هیچ رمز عبوری را درون کیف لپ تاپ قرار ندهید.
  • شما باید قبل از سفر به فکر این باشید که اگر بلایی سر کامپیوترتان آمد از قبل پیش بینی های لازم را انجام داده باشید. از اطلاعات خود پشتیبان بگیرید. اغلب افراد حال و حوصله پشتیبان گیری از اطلاعات را ندارند. اما سفر یک ریسک بزرگ است، بنابراین قبل از سفر وقت بگذارید و از اطلاعات تان پشتیبان گیری کنید. پشتیبان ها را به همراه  نبرید. همیشه به این فکر کنید که ممکن است اطلاعات مهم را در سفر بر اثر یک حادثه از دست بدهید.
  • نام، مدل و شماره سریال لپ تاپ تان را یادداشت کنید و در جای امنی نگه داری کنید تا اگر لپ تاپ شما به سرقت رفت و پیدا شد براساس آن بتوانید کامپیوتر خودتان را شناسایی کنید.
  • سارقان معمولا سعی می کنند که شکل ظاهری لپ تاپ ها را تغییر دهند تا قابل شناسایی نباشند. اگر بر روی کامپیوترتان علامت شناسایی ویژه ای تعبیه کنید که فقط خودتان از آن مطلع باشید از طریق آن می توانید لپ تاپ کشف شده را شناسایی کنید. همانطور که لپ تاپ ها زیادتر شده اند، آمار سرقت آنها نیز بیشتر شده است. مراقب باشید که کامپیوتر و از آن مهم تر اطلاعات خودتان را به خاطر سهل انگاری از دست ندهید. فراموش نکنید ۹۷ درصد لپ تاپ های سرقت شده هیچ وقت پیدا نمی شوند، بنابراین اگر لپ تاپ تان را از دست بدهید احتمالا باید با آن خداحافظی کنید. همیشه به منطق خودتان احترام بگذارید، وضعیت را تحلیل کنید و براساس آن تصمیم درست را بگیرد.

مطالب دیگر :

سایت رشته صنایع شیمیایی...
ما را در سایت سایت رشته صنایع شیمیایی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علیرضا فرزادنیا chemis بازدید : 297 تاريخ : يکشنبه 11 ارديبهشت 1390 ساعت: 21:15

اين مجموع شامل يک دوره خلاصه و کلي از مباني و کليات علم شيمي است.اين قسمت براي دسترسي سريع به مفاهيم و کليات شيمي در نظر گرفته شده و در سطح کاردانی  و کارشناسي قرار ميگيرد.
 
 
مجموعه گزارش کار های آماده تحویل شیمی و صنایع شیمیایی ... برای ورود به آزمایشگاه های مختلف  از منوی کناری سایت استفاده کنید .
 
 
اگر شما بدنبال کار می باشید در این بخش می توانید در آگهی های  استخدام ثبت شده، فرصت شغلی مناسب را پیدا کنید. در صورت نیافتن فرصت شغلی مورد نظر خود می توانید سابقه کاری خود را در بخش جویای کار(به زودی) ثبت نموده تا در صورت اعلام نیاز به شما اطلاع داده شود.
 
            اخبار شیمی   ارسال رزومه کاری (جهت افراد جویای کار)   کاریابی از طریق پیامک
 
 در این قسمت می توانید نرم افزار های شیمی را به صورت رایگان دانلود کرده و استفاده کنید.
 
 
در این قسمت همه چیز موجود است به جز صنایع شیمیایی ... امیدواریم که لذت ببرید .
 
                آموزش وبلاگ نویسی   کارگاه طراحی قالب (قالب های تخصصی شیمی برای وبلاگ نویسان)
                 زنگ تفریح شیمی       موزیک آنلاین (حتی با دایل آپ )
در این قسمت می توانید اطلاعات بهداشتي و ايمني مواد شيميايي را مشاهده و دانلود نمایید و اين اطلاعات توسط كارشناسان مجرب سازمان هاي بين المللي از شركتهاي سازنده و مراكز كنترل سموم مورد جمع آوري ، اصلاح و بررسي قرار گرفته است .
 
                            آزمایشگاه مجازی    گالری عکس   دانلود فیلم آموزشی
                            اطلاعات ایمنی مواد شیمیایی           انیمیشن های آموزشی  
در این قسمت شما می توانید مجموعه کتب و جزوات مهندسی شیمی و صنایع شیمیایی را دانلود کرده و در کامپیوتر و یا موبایل خود از آنها استفاده کنید .همچنین می توانید از آنها پرینت گرفته و استفاده نمائید.
 
 
سایت رشته صنایع شیمیایی...
ما را در سایت سایت رشته صنایع شیمیایی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علیرضا فرزادنیا chemis بازدید : 273 تاريخ : يکشنبه 11 ارديبهشت 1390 ساعت: 20:1

به عنوان یک وبلاگ‌نویس قطعا شکل ظاهری وبلاگ برایتان اهمیت زیادی دارد. اینکه چگونه یک قالب مناسب برای وبلاگ مان انتخاب کنیم و رعایت چه نکاتی در رابطه با قالب و اجزای آن اهمیت دارد نکاتی است که در این درس به آن می پردازیم.

 


به عنوان یک وبلاگ‌نویس قطعا شکل ظاهری وبلاگ برایتان اهمیت زیادی دارد. اینکه چگونه یک قالب مناسب برای وبلاگ مان انتخاب کنیم و رعایت چه نکاتی در رابطه با قالب و اجزای آن اهمیت دارد نکاتی است که در این درس به آن می پردازیم.

هر کدام از سرویس های رایگان وبلاگ به شما اجازه می‌دهند تا قالبی را برای وبلاگ تان انتخاب کنید و آن را با توجه به نیازتان شخصی سازی کنید. بسته به نوع سرویس دهنده ای که انتخاب می‌کنید در بعضی موارد اجازه دارید تمام اجزای قالب را خودتان دستکاری و شخصی سازی کنید و بعضی سرویس های رایگان مانند Wordpress.com به شما آزادی عمل زیادی برای دستکاری در قالب نمی دهند. اگر هم روی سرویس هاستینگ شخصی خودتان وبلاگ راه اندازی کرده باشید کاملاً آزاد هستید، هر گونه تغییری در قالب وبلاگ به وجود بیاورید و حتی اگر بخواهید یک قالب کاملاً اختصاصی از اول برای خودتان طراحی کنید.

 

وبلاگ شما مجموعه ای از امکانات و بخش‌های مختلف است. مطالبی که می نویسید، آرشیو زمانی، آرشیو موضوعی، برچسب‌ها، پیوندها، صفحه های ثابت و انواع ویجت های مختلف که ممکن است در آن استفاده کرده باشید. برای نمایش مناسب تمام این‌ها به یک قالب مناسب نیاز دارید تا اطلاعات را به گونه‌ای مناسب به خواننده نشان بدهد. اگر می‌خواهید قالبی را انتخاب کنید یا یکی را از اول طراحی کنید به این نکات توجه کنید.

یک قالب ساده، برجسته و شخصی:
طراحی های شلوغ خواننده را گیج می کند. همینکه نگاه بیننده برای نخستین بار به وبلاگ شما بیفتد از آن تأثیری را دریافت می کند. باید در طراحی قالب به این تأثیر فکر کنید. این تأثیر طی ۵ ثانیه اول رخ می دهد. بنابراین چیزهایی که برایتان مهم است را باید برجسته‌تر نشان بدهید. در انتخاب رنگ دقت کنید. تنوع رنگ‌ها را محدود کنید.

 

توجه خواننده با رفتن به پایین وبلاگ کاهش پیدا می کند:
بیشترین قسمتی که در صفحات وب دیده می‌شود بالای آن‌ها است. خواننده‌ها همینطور که به پایین صفحه اسکرول می‌کنند توجه کمتری به صفحه وبلاگ می کنند. بنابراین در چیدمان موارد درون قالب فراموش نکنید که به این نکته توجه کنید. که موارد مهم را با قرار دادن در پایین صفحه کم اهمیت نکنید.

فوتر وبلاگ را فراموش نکنید:
به قسمت پایانی و پایین وبلاگ فوتر گفته می شود. بخشی که ممکن است توجه زیادی به آن نکنید اما عامل مهمی در نگه داشتن بازدیدکنندگان در وبلاگ است. وقتی یک خواننده پستی از شما را می‌خواند با اسکرول کردن به پایین صفحه یا همان فوتر می‌رسد. حالا اگر مطلب دیگری برایش جالب توجه نباشد صفحه را می‌بندد و از وبلاگ خارج می شود. قرار دادن برخی موارد در فوتر باعث می‌شود که بعد از تمام شدن یک پست، خواننده مطالب دیگری برای خواندن داشته باشد. در کنار آن می‌توانید برخی لینک های ضروری را در فوتر وبلاگ قرار دهید و کپی رایت وبلاگ هم در همین قسمت قرار می گیرد.

 

مطالب باید قابل خواندن باشند، در انتخاب رنگ‌ها دقت کنید:
هر چقدر هم که مطالب جذابی داشته باشید اگر رنگ متن و پس زمینه تباین کافی نداشته باشند برای خواننده‌ها قابل خواندن نخواهد بود. برای مثال اگر متن را سفید کنید و یک پس زمینه زرد برایش انتخاب کنید آنوقت حتی با ذره‌بین هم نمی‌شود آن‌ها را خواند. متن خاکستری روی پس زمینه مشکی هم همین مشکل را دارد. بهترین انتخاب پس زمینه‌های روشن با متن تیره است. البته می‌توانید از حالت عکس آن هم استفاده کنید. یعنی پس زمینه تیره با متن روشن. هرچند دومی مانند پس زمینه روشن خوانا نیست.

 

صفحه پیام 404 مناسبی داشته باشید:
گاهی اوقات خواننده‌های وبلاگ شما به صفحه‌ای در وبلاگ مراجعه می‌کنند که وجود ندارد. مثلاً قبلاً یک پست نوشته‌اید و حالا آن را پاک کرده اید. اما یک وبلاگ دیگر به آن لینک داده است. در این حالت خواننده‌ها از مکان های دیگر به آدرسی در وبلاگ شما مراجعه می‌کنند که دیگر وجود ندارد. در این وضعیت آن‌ها با یک صفحه پیام خطا به نام خطای شماره 404 مواجه می شوند. اگر یک وبلاگ روی هاست خودتان داشته باشید و در برخی سرویس دهنده های رایگان این امکان را دارید که یک صفحه ویژه طراحی کنید تا هنگام بروز خطای 404 به خواننده‌ها نمایش داده شود. این صفحه می‌تواند دارای یک پیام باشد به همراه تعدادی لینک به دیگر بخش‌های وبلاگ. اما همه‌اش این نیست می‌توانید در ساختن این صفحه از خودتان خلاقیت نشان بدهید.

 

از شر لینک های مرده خلاص بشوید:
طی ماه ها و سال‌ها وبلاگ نویسی به مکان های مختلفی در دیگر سایت‌ها و وبلاگ ها لینک می دهید. همه این صفحات تا ابد در اینترنت باقی نمی مانند. تعدادی از صفحات بعد از مدتی از اینترنت پاک می‌شوند و اگر خواننده‌های شما روی این لینک ها کلیک کنند تنها با پیام خطا مواجه می شوند. این موضوع هم خواننده شما را ناراحت می‌کند و هم روی رتبه وبلاگ شما در موتورهای جستجو تأثیر منفی می گذارد. اما چک کردن تمام این لینک ها به صورت دستی عملاً غیر ممکن است.

 

برای نظارت بر لینک های داخل وبلاگ تان می‌توانید از ابزار رایگان گوگل به نام Webmaster Tools استفاده کنید. این سرویس شامل تعدادی خدمات رایگان برای مدیران وب سایت‌ها و وبلاگ‌نویس ها است که یکی از این خدمات چک کردن وبلاگ است. برای این کار در این سرویس ثبت نام کنید و آدرس وبلاگ را به آن بدهید. بعد از آن گوگل یک کد را در اختیار شما قرار می‌دهد تا آن را درون قالب قرار دهید تا مالکیت شما بر آن وبلاگ اثبات شود. بعد از تأیید مالکیت، می‌توانید از خدمات رایگان Webmaster Tools گوگل برای وبلاگ تان استفاده کنید.

 

کمی HTML یاد بگیرید:
صفحات وب که در مرورگرتان می‌بینید در‌واقع از کدهای اچ تی ام ال و تعدادی زبان‌های برنامه نویسی دیگر تشکیل شده اند. برای راه اندازی و نوشتن وبلاگ نیاز به دانستن یک زبان برنامه نویسی نیست. اما اگر بخواهید که قدرت خودتان را در اجرای تغییرات در وبلاگ چند برابر کنید کافی است که کمی HTML یاد بگیرید. این در‌واقع یک زبان برنامه نویسی نیست و یادگیری آن بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که تصور می کنید. نیاز هم نیست که تمام دستورات اچ تی ام ال را یاد بگیرید. دانستن یک سری موارد اولیه کارایی شما را چند برابر خواهد کرد. برای شروع می‌توانید از گوگل کمک بگیرید!

 

از آیتم های متحرک استفاده نکنید:
باور کنید اکثر خواننده‌ها علاقه‌ای به دیدن یک ساعت بزرگ در وسط صفحه یا پروانه ای که از این طرف به آن طرف وبلاگ پرواز می‌کند، ندارند. آیتم های متحرک که اکثراً برای زیبایی به وبلاگ اضافه می‌شوند باعث می‌شوند حواس خواننده پرت شود و گاهی اوقات حتی موجب ناراحتی بیننده می شود. در چنین حالتی به راحتی صحفه وبلاگ شما بسته خواهد شد و خواننده خودتان را از دست می دهید. علاوه بر این استفاده از پنجره های بازشونده کوچک تبلیغاتی یا بعضی پیام‌هایی که به صورت Popup به بیننده می‌دهید کار مناسبی نیست.

 

پخش صوت و ویدیو را به عهده بازدیدکننده بگذارید:
تا به حال برایتان پیش آمده که به وبلاگی مراجعه کنید و ناگهان یک موسیقی شروع به پخش شدن بکند؟ حالا اگر صدای اسپیکرهای کامپیوتر تا آخر بلند باشد و شما در محل کار باشید چه احساسی پیدا می کنید؟ اگر قصد دارید در وبلاگ تان ویدیو یا صوت قرار بدهید از این موضوع اطمینان حاصل کنید که آن‌ها به صورت خودکار شروع به پخش نمی کنند. باید به بازدیدکننده این اجازه را بدهید که خودش در صورت تمایل آن‌ها را پخش کند.

 

آیا نشان دادن کنتور بازدیدکنندگان لازم است؟
حتماً برایتان مهم است که از آمار بازدید وبلاگتان مطلع شوید. اما شاید نیاز نباشد که آن را به همه نشان بدهید. قبل از انجام این کار به دلیل آن فکر کنید. اگر امکان نصب شمارنده را روی قالب وبلاگ دارید بهترین انتخاب سرویس رایگان Google Analytics است. با مراجعه به آن در این آدرس: http://www.google.com/ analytics می‌توانید در آن ثبت نام کرده و یک کد برای وبلاگ دریافت کنید. با قرار دادن کد درون قالب می‌توانید گزارش های بسیار مفیدی در مورد تعداد بازدیدکنندگان، محل مراجعه و … ببینید.

در انتخاب ابزار آمار گیری وبلاگ تان دقت کنید و به همه سرویس ها اعتماد نکنید. قرار دادن کد این سرویس ها در صفحه وبلاگ تان سبب می‌شود که آن‌ها قادر به جمع آوری برخی اطلاعات در مورد بازدیدکنندگان وبلاگ تان باشند و این کار شاید از نظر حریم خصوصی و امنیت دردسرساز شود.

 

حجم صفحات وبلاگ شما چقدر است؟
وقتی آدرس صفحه وبلاگ تان را می‌زنید چقدر طول می‌کشد تا باز شود؟ ممکن است شما به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشید. اما بسیاری از کاربران فارسی زبان به چنین اینترنتی دسترسی ندارند. بنابراین مهم است که به حجم صفحات وبلاگ توجه کنید. معمولاً متن حجم زیادی را آشغال نمی‌کند اما تصاویر، صوت و ویدیو حجم زیادی دارند و سرعت باز شدن صفحات را کند می کنند. قبل از قرار دادن هر عکس در وبلاگ آن را برای وب بهینه کنید تا حجم زیادی نداشته باشد. در درس آماده سازی تصاویر این کار آموزش داده شده است.

 

صفحه تماس با من فراموش نشود:
تا به حال به وبلاگ هایی برخورد کرده‌اید که صفحه تماس ندارند؟ تعداد شان کم نیست. همیشه یک روش برای ارتباط خواننده با خودتان قرار بدهید. دقت کنید که بخش نظرات وبلاگ برای اظهار نظر در مورد همان مطلب است نه تماس با شما. اگر نمی‌خواهید آدرس ایمیل تان را در اختیار همه قرار دهید، صفحه تماس می‌تواند حاوی یک فرم باشد که خواننده‌ها از طریق آن با شما تماس می‌گیرند و اطلاعات آن برایتان ایمیل میشود.

امنیت مرورگرهای اینترنتی - سه شنبه سی ام فروردین 1390
عکس/شانزدهمین نمایشگاه نفت،گاز،پتروشیمی - سه شنبه سی ام فروردین 1390
دانلود کتاب خواص جریانهای نفتی - سه شنبه سی ام فروردین 1390
بهينه سازي توليد کربن فعال به روش فعال‌سازي شيميايي - سه شنبه سی ام فروردین 1390
آرسنیک در آب آشامیدنی - سه شنبه سی ام فروردین 1390
پدیده اسمز معکوس چیست ؟ - سه شنبه سی ام فروردین 1390
انواع خوردگی - سه شنبه سی ام فروردین 1390
گزارش کار کارگاه اصول عملیات واحد (جرم) "سری اول " - سه شنبه سی ام فروردین 1390
گزارش کار آزمایشگاه فیزیک مکانیک "سری اول " - سه شنبه سی ام فروردین 1390

سایت رشته صنایع شیمیایی...
ما را در سایت سایت رشته صنایع شیمیایی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علیرضا فرزادنیا chemis بازدید : 262 تاريخ : يکشنبه 11 ارديبهشت 1390 ساعت: 19:53

برای تدوین ویدیو، نرم افزارهای گوناگونی وجود دارد. مشهورترین نرم افزار بر روی کامپیوترهای اپل، Finat Cut Pro و بر روی کامپیوترها با سیستم عامل ویندوز نرم افزارهایی مانند Windows Live Movie که روی ویندوز نصب شده است تا نرم افزارهای حرفه ای تری مانند Edius Video Editor و Adobe Premiere و Video Studio است. پایه ی کار کردن با همه ی این نرم افزارها یکی است، اما برای سهولت کار، پایه را اینجا بر نرم افزار Windows Live Movie می گذاریم.

 


برای تدوین ویدیو، نرم افزارهای گوناگونی وجود دارد. مشهورترین نرم افزار بر روی کامپیوترهای اپل، Finat Cut Pro و بر روی کامپیوترها با سیستم عامل ویندوز نرم افزارهایی مانند Windows Live Movie که روی ویندوز نصب شده است تا نرم افزارهای حرفه ای تری مانند Edius Video Editor و Adobe Premiere و Video Studio است. پایه ی کار کردن با همه ی این نرم افزارها یکی است، اما برای سهولت کار، پایه را اینجا بر نرم افزار Windows Live Movie می گذاریم.

اول- بعد از انتقال ویدیوها از دوربین به کامپیوتر، آنها را از طریق گزینه Browse video files در نرم افزار، پیدا کنید. سپس با انتخاب  فایل های مورد نظر آنها را در نرم افزار باز (Open) کنید. بدین ترتیب می توانید با کشیدن و گذاردن (Drag and Drop) ویدیوها را در Timeline یا ردیف تدوین قرار دهید، جایی که می توانید ویدیوهای خود را تدوین کنید.

دوم- به ترتیبی که می خواهید، ویدیوها را پشت سر هم قرار دهید. اگر می خواهید بخشی از یک ویدیو را ببرید، روی آن بخش کلیک کنید و از گزینه Edit گزینه ی Split را انتخاب کنید. بدین ترتیب، ویدیو از جایی که روی آن کلیک کرده اید، به دو نیم تقسیم می شود. اگر می خواهید فقط بخشی از یک ویدیو را انتخاب کنید، از گزینه Edit گزینه ی Trim را انتخاب کنید. به این ترتیب می توانید با تماشای کلیپ، «ابتدا» و «انتهای» بخشی از ویدیو که به آن نیاز دارید را انتخاب کنید. با انتخاب بخش دلخواه، آن را Save کنید.

سوم- معمولا می توان کلیپ های مختلف را پشت سر هم، چید. اما اگر بخواهید، می توانید از رابط های گرافیکی (Transition) نیز استفاده کنید. برای اینکار، در انتها یا ابتدای کلیپ مورد نظر خود کلیک کنید و گزینه Animation را انتخاب کنید. سپس می توانید با آزمون و خطا گرافیک های موجود و تماشای نتیجه، یکی از آن ها را انتخاب کنید. توجه کنید در انتخاب رابط های گرافیکی، افراط نکنید.

چهارم- می توانید به ویدئو خود متن نیز اضافه کنید. برای این کار سه گزینه وجود دارد:

  • Title: با انتخاب این گزینه می توانید به ابتدای ویدیوی خود، متنی را به عنوان تیتراژ یا آغاز ویدیوی خود استفاده کنید.
  • Caption: با انتخاب این گزینه می توانید «زیرنویس» اضافه کنید.
  • Creadits: با انتخاب این گزینه می توانید در انتهای ویدیو، متنی را به عنوان تیتراژ پایانی اضافه کنید.

با انتخاب هر یک از این گزینه ها، امکان انتخاب فونت و اندازه آن را نیز دارید.

پنجم- برای ذخیره کردن محصول کارمان و آماده کردنش برای پخش، بر روی گزینه ی Save Movie کلیک می کنیم. فرمتی که برای Save کردن فایل خروجی انتخاب می کنید، بستگی به سرعت کار شما دارد.

اگر می خواهید فایل را سریع از طریق اینترنت بفرستید، فرمت MP4 را برای فرستادن انتخاب کنید. اگر می خواهید فایل را مناسب با پخش تلویزیونی Save کنید و سرعت در فرستادن تصویر اهمیت ندارد، بهترین فرمت MOV است. توجه داشته باشید ترجیحا اندازه ی تصویر را تغییر ندهید و در صورت لزوم (برای کم کردن حجم) از کلیشه ی پیشنهاد شده توسط نرم افزار پیروی کنید. متداول ترین اندازه های تصویر عبارتند از:

  • 1080*1920: برای فیلم ها با کیفیت HD
  • 720*1280: برای فیلم ها با کیفیت HD
  • 576*720: برای فیلم ها با کیفیت DVD (متداول ترین اندازه تصویر هم برای پخش تلویزیونی هم برای پخش از طریق اینترنت)
  • 480*720: برای فیلم ها با کیفیت DVD
  • 480*640: برای فیلم ها با کیفیت VCD، این اندازه تصویر نیز برای پخش از طریق اینترنت متداول است.

این نکته را نیز به خاطر بسپارید که با بزرگ کردن تصاویر کوچک، کیفیت تصویر کاهش می یابد.

صنايع سلولزي (cellulose) - سه شنبه هفدهم دی 1387
صنايع غذايي (food) - سه شنبه هفدهم دی 1387
صنايع پليمر (Polymer) - سه شنبه هفدهم دی 1387
صنايع پالايشي و پتروشيمي (petrochemical) - سه شنبه هفدهم دی 1387
صنايع نفت و گاز (oil & gas) - سه شنبه هفدهم دی 1387
دستگاه تصفيه ي هوا - سه شنبه هفدهم دی 1387
شمشير 2 لبه نانوذرات - سه شنبه هفدهم دی 1387

سایت رشته صنایع شیمیایی...
ما را در سایت سایت رشته صنایع شیمیایی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علیرضا فرزادنیا chemis بازدید : 261 تاريخ : يکشنبه 11 ارديبهشت 1390 ساعت: 19:48

در یک گزارش ویدیویی:
باید چیزی که در تصویر مشخص است را توضیح داد.
باید از توضیح واضحات خودداری کرد.
توضیح واضحات باعث دقت بیننده می شود.
به طور کلی باید از صحبت کردن خودداری کرد.
تصاویر ساده:
گویاترند.
از تنبلی ناشی می شوند.
با دوربین های غیرحرفه ای، تصاویر همیشه ساده اند.
بهتر است سیاه و سفید باشند.
یک گزارش ویدیویی:
از شات های بسته تشکیل می شود.
از شات های باز تهیه می شود.
از شات های باز و بسته و متنوع تولید می شود.
از شات هایی که زوم فراوان دارد، استفاده می شود.
سایت رشته صنایع شیمیایی...
ما را در سایت سایت رشته صنایع شیمیایی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علیرضا فرزادنیا chemis بازدید : 406 تاريخ : يکشنبه 11 ارديبهشت 1390 ساعت: 19:35

نظر سنجی

سایت صنایع شیمیایی...

خبرنامه